Retur termostat på gammel gulvarme

Hejsa jeg har er spørgsmål, vedrørende en gammel gulvarme kræs, jeg har på mit badeværelse, det er uden geostater og pumpe, men begrænset til en frem og en retur, der sidder en termostat på returløbet, jeg ikke kan blive klog på, er der nogen der kan fortælle mig om det er en rigtig retur termostat, eller det er en termostat, der burde side på fremløbet?

Både frem og retur rør er varme, dog mest frem, og jeg syntes ikke rigtig jeg kan få varme temperaturen op i gulvet. Jeg har mange gange haft den termostat af, og på, men kan ikke finde udad om den skal stå på max eller minimum, er der nogen der har et godt indput. Jeg har mest haft den stående på max, og jeg ved at der før i tiden kunne der godt komme varme på gulvet, men syntes ikke rigtig der virker.


Dennis Jensen
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen på siden   
Din nye termostat skal stå på 8 for at give mest varme..
Der sidder en gammel hane på fremløbet, er den åbnet helt ?

Når gulvvarmen er med forholdsvis tynde rør, kan det somme tider knibe med at få tilstrækkelig cirkulation, især hvis fremløbstemperaturen ikke er så høj.

Så det ville sandsynligvis fungere bedre uden termostat, og så regulere varmen på den gamle ventil.

Vi prøver igen, i morgen --
Ja den gamle termostat, som sidder på fremløbet, er mig lidt en gåde, jeg kan aldrig helt finde udad om den er åben eller lukket, men hvis du kan sige mig om den skal helt til højre eller venstre, kan jeg prøve og tjekke det.

Dennis Jensen
Som alle andre haner og ventiler mod uret for at åbne, har du tjekket stiften i din retur termostat. 
Prøv i en periode med termostaten afmonteret. Stiften der så kommer frem skal kunne bevæge sig ud efter at du har trykket den ind. Du kan så regulere flow på hanen der sidder på fremløbet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du må prøve som elmand beskriver, så du finder ud af hvordan den gamle manuelle ventil skal stå for at være helt åben. Hvis din gulvtemperatur bliver for høj, så sætter du termostaten på igen. Indstillingen på termostatventilen indikerer returtemperaturen fra gulvvarmen, og skulle helst ligge i underkanten af 30o.
Tallene på termostaten skulle omtrent svare til en returtemperatur på: 1: 20o, 2: 30o, 3: 40o, 4: 45o, 5: 50o.

Søren O
Tusind tak for alle jeres svar og input, igår, prøvede jeg at køre fremløb (den gamle grå) helt til højre, og her til morgen var begge rør kolde, så det er helt klart at den (gamle grå) skal helt til venstre, altså mod uret. Efter jeg skruede den tilbage til den position, kom der ret hurtig varme på begge rør, men i samme "mængde" som tidliger (ikke helt nok). Nu har jeg forsøgt og skrue termostaten af, på retur, og ja stiften kan fint bevæge sig, men nu prøver jeg at have den gamle retur af et stykke tid. 

Dennis Jensen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis