Løftning af gammel bjælkehytte og ny fundamentering

Vi overvejer at købe denne gamle hytte i Sverige, men er i tvivl om arbejdet med at få den løftet med de små flaske hydrauliske donkraft, jeg mener de kan løfte op til 4 ton, hvis man har 4-6 af dem, om det er urealistisk eller lader sig gøre? Vi vil løfte huset tilstrækkeligt så vi kan placere nye fundament sten under det. Hvad synes i, er det for stor en opgave? Billeder af huset vedhæftet.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
regn ikke med at det kan lade sig gøre uden en hel del ekstraarbejde
der er vel både el , vand og kloak der sider fast i jorden under , samt regn med at der vil komme mange vredrevner i vægge og gulv
Der er hverken vand eller kloak under huset, og el sidder på ydersiden af gavlen.
Tja, når man kan flytte rundt på huse og endda fyrtårne, så burde det jo ikke være så vanskeligt at løfte et træhus en smule.
Det kunne jo være smart at snakke med en der har prøvet noget lignende.
Men ellers ville jeg finde en måde så huset forbliver stabilt under loftet. Det ville nok indebære et skellet af jerndragere under huset. Så kan der bedre sikres mod at huset vrider eller kæntre, hvis nu der skulle ske noget uventet med en eller flere af donkraftene.
Better Safe  Than sorry.
Noget helt andet: Hvad med forsikring? 

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

For en del år siden, kørte der en tv- serie, hvor de løftede huse. Den foregik i USA, jeg kan ikke huske navnet, men hovedpersonen sagde altid “jack it up” når de startede et løft.
Egentlig en meget underholdende serie.

Fandt lige ud af, at den hedder “Jacked”
Var ideen i den serie ikke at alle donkrafte var forbundet så man løftede dem alle på en gang?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
kovas skrev den 26-11-2022 16:58:17

Var ideen i den serie ikke at alle donkrafte var forbundet så man løftede dem alle på en gang?

Jo det var det 👍

Det er et fint hus som det er, jeg ville lade det stå og bare udskifte det tømmer som er dårligt lidt efter lidt, men ellers la det være så skævt som det nu er. Det vil være et kæmpe projekt at løfte hele huset på en gang og være sikker på at det ikke vælter.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Kan man understøtte i små bidder ad gangen, i stedet? Ligesom når man understøtter vægge?

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Ja, men jeg kender ikke nogle der har erfaring med det. Jeg tror den bedste måde at holde det stabilt er at bruge 2 donkraft i hvert hjørne af gavlene og 2 donkraft på hver side af midten der hvor der er et "knæk", og så rette det op indtil det er lige. Der er ikke noget forsikring på huset. Når først det løftet op så er det jo med at få fundament sten ind under hurtigt, og så sænke det langsomt. 

Kermit_369 skrev den 26-11-2022 14:02:50

Tja, når man kan flytte rundt på huse og endda fyrtårne, så burde det jo ikke være så vanskeligt at løfte et træhus en smule.
Det kunne jo være smart at snakke med en der har prøvet noget lignende.
Men ellers ville jeg finde en måde så huset forbliver stabilt under loftet. Det ville nok indebære et skellet af jerndragere under huset. Så kan der bedre sikres mod at huset vrider eller kæntre, hvis nu der skulle ske noget uventet med en eller flere af donkraftene.
Better Safe  Than sorry.
Noget helt andet: Hvad med forsikring? 

Tror der er større risiko for at det bliver skævt på den måde.

lyhne1 skrev den 26-11-2022 19:11:06

Kan man understøtte i små bidder ad gangen, i stedet? Ligesom når man understøtter vægge?

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis