Nilan varmegenvinding - virkningsgrad?

Hej,

Jeg har et NILAN C300 anlæg, med følgende tal i displayet: 

En dag i sidste uge:
Rum: 20
Indblæs: 20
Udsug: 21
Udeluft: 3
Afkast: 5

I dag:
Rum: 22
Indblæs: 21
Udsug: 22
Udeluft: 7
Afkast: 8

På trin 2 (40% effekt ind/ud).

Kan nogen hjælpe med en beregning af virkningsgraden?


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du taber jo 1 grad når indblæsning  er 1 grad under udsugning. Det gør du på 17 / 15 graders temperatur forskel. I sidste uge indblæser den med 20 grader selv om udeluften er 3 grader.
Regner man det om i % så er det i sidste uge 5,8 % og i går 6,6 % du taber. Altså omkring 95 % virknings grad.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja det kan man sige. Men de viste temperaturer i display kan nogen gange være med lidt fejl, så man skal være lidt forsigtig med at stole helt på dem. 
Nu er din glæde over anlægget jo steget og det skulle du nødig have spoleret, men hvis du har f.eks. en infrarød termometer kan du holde den op imod indblæsnings ventiler du kommer med nogenlunde ens temperatur.
Ved måling på udsug  er der naturligvis også mulighed for fejl da der suges fra forskellige rum hvos temperaturen måske ikke er ens. Målingen i maskinen er jo på den blandede luft som kommer til maskinen.
Men hvis indblæs er på 19-21 grader så kan du naturligvis være tilfreds. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det var interessant!

På alle indblæs i underetagen måler jeg 20-20,5 grader med infrarødt termometer.

I overetagen, hvor der et to indblæsningsventiler, måler jeg 17,5 og 18,5 grader.

Det kunne vel tyde på, at jeg med held kan efterisolere rørene i tagrummet over overetagen?

Hvordan gør jeg bedst det? De er allerede viklet ind i rockwool.
Hov, lige en rettelse til ovenstående:

Rørene til indblæs i rummene i overetagen er lagt ned i isoleringen i loftrummet, og der er lagt 100mm bats ovenpå. Dem har jeg rettet lidt til - der var et par cm åbning mellem nogle af dem, så røret var frit. Kan jeg gøre mere, for at efterisolere indblæsningsrørene i overetagen? Lægge strimler af isolering ovenpå samlingerne mellem bats - eller lægge brædder ovenpå, for at trykke isoleringen lidt ned mod rørene? Eller vil det ikke give noget?
Den rigtige måde at isolere er ved at vikle isolering uden på rørene hele vejen rundt. Men hvis rørene er skåret ned i isolering og er plan med overkant isolering så kan det godt forsvares at lægge isolering ovenpå. Men stikker rørene lidt op over isolering så vil der blive en sprække med kuldebro i siderne. 
Så vil den bedste måde være at skære oprindelig isolering væk ca. 130 mm fra rørene og lave en 3 x 45 mm mm bats hen over rørene og lade dem følge ned på hver side af rørene. Det skal laves på sådan en måde at samlinger i bats ikke kommer over hinanden.  
Hvis man trykker isolering væsentlig så forringer man isolerings evnen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis