Overdimentionering af Nilan Comfort anlæg

Hej Alle

Jeg kunne godt tænke mig et genvindingsanlæg i mit hus på 156 kvm + 80 tør kælder. Jeg har mulighed for at få et Nilan comfort 600 anlæg mere eller mindre gratis og overvejder derfor at smide dette på loftet. Det er jo noget stort og den rigtige størrelse er vel et comfort 300 anlæg, men er der nogle ulemper ved det store anlæg jeg ikke umiddelbart kan se? Ud fra databladet for sådan et anlæg ser det ud til at genvindingen er fin selv ved lave luftmængder, men det er måske svært for ikke at sige umuligt at skrue det langt nok ned i hastighed?

Gør jeg mig selv en bjørnetjeneste ved at smide det store anlæg op på loftet?

Mvh
Rasmus
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke noget problem i at varmeveksleren er stor. Langsommere lufthastighed giver bedre virkningsgrad. Så selve varmeveksleren kan ikke blive for stor.

Det kan være et problem at motorerne er for store. At de bruger for meget strøm ved lave omdrejninger. Men ud fra billederne på Nilans hjemmeside er det standard ventilatorer, så man kan skifte til noget mindre, hvis det viser sig at strømforbruget er for stort.

Hvis du ikke er bange for at lave lidt ændringer, synes jeg, at du skal tage mod tilbuddet.

Kan du få den op på loftet?



Der er jo den normale snak om motorforbrug i genvindings anlæg. Motoren sidder også indkapslet i luftstrømmen så den varme de spilder kommer med i genbrugs regnskabet. Så om vinteren kan man stort set ikke påstå at en større motor er en ulempe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Super. Ja det bruger måske lidt mere strøm end et anlæg med mindre motorer bruger, men samtidig er der vel mindre modstand i de større veksler og filtre. Anlægget har en vandvarmeflade som jeg regner med at få sluttet til når vi får fjernvarme inden for de næste 5 år. 

Jeg regner med at dimensionere rørføringen efter hvad huset har brug for af udluftning så 160 og 125 mm rør. selve afgangen fra anlægget er 200 mm, så der skal monteres en reduktion umiddelbart efter anlægget.

Jeg er stadig lidt i tvivl om der er muligt at styre anlægget ordentligt ned i hastighed. Jeg kender kun Nilans CTS 600 og 602 styring ud fra hvad jeg kan læse på nettet. Så vidt jeg kan se kan anlægget køre med 4 forskellige hastigheder eller trin om man vil. Kan man selv definere disse trin eller er de faste? hvis de er faste vil det jo nok kun være det laveste trin der ville være brugbart i dette tilfælde og man vil derfor ikke rigtig have mulighed for at styre anlægget ordentligt.

Ja anlægget er stort og tungt. faktisk for stort til at komme gennem loftslemmen, men jeg kan pille en beklædningsplade af i gavlen og få det ind den vej.

Jeg mener ikke man kan pille ved de 4 hastighedstrin. Men det bliver sikkert laveste hastighed til normal brug og så lidt højere hvis der er rigtig gang i den ed mange mennesker og festligheder. 
Der er mange der foretrækker 200 mm som primær rørføring det første stykke, så mon ikke du skal gå efter 200 mm lyddæmpere og så drosle ned efter de første afgreninger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du får isoleret dine rør ordentligt, er det ikke nødvendigt med varmeflade, da indblæsningsluften vil være meget tæt på indetemperaturen. Både ind- og udblæsning skal isoleres godt. Bedst er det med rørene i loftisoleringen.

Når du har anlægget, kan du se hvilke motorer det er. Du skal have to med lavere omdrejninger. Jeg købte to nye kraftigere via  eBay til mit anlæg.. Jeg fik kondensatorer med.

Hvis man ser på billederne af Nilan comfort 600 kan man se at varmen fra indblæsningsmotoren kommer med ind i huset, mens at den fra udblæsning er efter varmeveksleren og derfor ryger ud til gråspurvene.

Mit anlæg bruger under 50W i alt under normal drift og ca 150W ved fulde omdrejninger. Nilan comfort 600 bruger op til 1000W, så motorerne er meget kraftige i forhold hvad man bruger i et privat hjem. Hvis den kører for hurtigt, er problemet ikke kun strømforbruget, men luften vil også blive ekstrem tør om vinteren.

Prøv først med de motorer der er og se hvor lang du kan få det ned. Ved 50W er det 450 kWh om året, ved 1000W er det 8.800 kWh om året.
Annonce
I Servicemenuen kan man regulerer omdrejningerne, for given motor, for givet trin i %.
Nilan anbefaler min 100 mm isolering af rørene efter anlægget, foran anlægget med min 50 mm.
Høj lufthastighed, over 2,5 m/s, er lig med stort energiforbrug og tryktab.
Styringen har mulighed for tilslutning af potentialfri kontakt, f.eks. således hvis man tænder lyset på toilet eller bad går anlægget op i hastighed og ned igen når lyset slukkes, evt. efter en indstillet tid.

Har selv Nilan 450 anlæg, dim. til 252 m3. Indreguleret og kører på trin 3 ved 252 m3, trin 4 bruger jeg ikke.
Har tilsluttet 3 potential kontakter. Ugeprogrammet er sat op til at køre på trin 1 og ved spisetid på trin 2. Når vi går i bad sørger fugt styringen for at anlægget kører på trin 3. Årligt energiforbrug ligger på ca. 180KWh.
Min højeste lufthastighed på Ø200 hoved rør ligger på 2,23m/s. Ved ind- og ud ventiler, i givne rom, på ca. 1 m/s.
Isolering med 50 og 100 mm er efter min erfaring for lidt. Så må man forvente at skulle bruge ekstra opvarmning. Temperaturen falder på vej til varmeveksleren og den falder igen inden den bliver blæst ind. Det hjælper ikke noget at varmeveksleren har en god virkningsgrad, hvis temperaturen falder 3 grader inden den når veksleren og falder igen derefter.

Et årligt forbrug på 180 kWh, er 20W i snit. Det lyder meget lavt til et anlæg der på 370 W. Det svarer til indstilling 5% i snit.

@GodeVen: Du misforstår hvis de 50 mm isolering. Tilgang udefra og til anlægget, samt afkast efter anlægget er kun for at undgå kondens, f.eks. 100 mm isolering på disse 2 rør har ingen effekt på anlæggets virkningsgrad.
Din beregning på/med 370w er ud fra max optaget effekt, i min optik meget atypisk.

Enig i at Nilans anbefaling på min 100 mm isolering ikke er optimal. Har selv 300-400 mm isolering, da rørene er lagt ned i loftisoleringen. Mit anlæg er ligeledes pakket ind med 150 mm ekstra isolering. Afrimningen om vinteren har jeg undgået ved at tage indsugningsluften ind gennem en uopvarmet trappeopgang.
Mit lave energiforbrug skyldtes bl.a. den lave lufthastighed.
Der er ingen krav om at anlægget skal køre på fuld hastighed 24/7.
Målt energiforbrug:
Trin 1 = 16w, Trin 2 = 28w, Trin 3 = 65w
Trin 4, (som ikke bruges) = 170w, ved 421m3 ind og 378m3 ud
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis