Natsænkning på fjernvarmeanlæg?

Hej alle

Jeg har på forsøgsbasis haft installeret et par eco 2 termostater fra Danfoss. På mange måder virkede de rigtig godt og på mange måder rigtig skidt. To af dem gik faktisk i stykker, så nu er der almindelige termostater på igen..

Jeg synes dog ideen om temperatursænkning om natten og i arbejdstimer virker som en super ide hjemme ved os, men jeg synes indkøbsprisen til et centralsystem alle Danfoss Ally virker meget dyrt og jeg tænker der må gå en rum år inden besparelsen har tjent sig hjem. Og umiddelbart er jeg ikke interesseret i Eco 2 termostater igen. 

Vi har direkte fjernvarme med varmtvandsbeholder. Jeg tænkte om det er muligt at montere termostat eller lignende inden det varme vand bliver fordelt ud til radiatorerne, så det er her at temperaturen bliver sænket frem på de enkelte radiatorer? 

Er denne ide mulig eller hvad er jeres erfaringer??

VH



6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror du skal investere i et vejrkompensationsanlæg der styrer din fremløbstemperatur efter temperaturen udendørs. Der har du også mulighed for natsænkning af fremløbstemperatur. Det kræver dog lidt ombygning af dit fjernvarmeanlæg så du får etableret en blandesløjfe og monteret en cirkulationspumpe.
En anden mulighed er at købe en fjernvarmeunit til direkte fjernvarme og med velsler til varmt brugsvand. Din varmtvandsbeholder bliver så overflødig. Det er lovkrav i dag at ved større ændringer af varmeanlæg skal der montetes “klimastyring”. 

Søren O
Hej Søren

Tak for meget brugbart svar. Inden længe skal vi nok have skiftet varmevandsbeholderen og der havde jeg tænkt en varmtvandsveksler. Betyder fjernvarmeunitten at man kan regulere på varmen der kommer ud til radiatoren og f.eks. sætte natsænkning på? 

VH
Ja der følger elektronisk styring (med vejrkompensering) med til en fjernvarmeunit. Der kan du indstille din natsænkning. Prøv f.eks. at søge på Danfoss ECL 110.

Søren O
Hvis huset er rimeligt isoleret, er det begrænset hvor meget du får ud af det.

Energiforbruget i et hus er afhæng af forskellen mellem ude- og indetemperatur. Antallet af kwh varmeenergi der tabes hele tiden er linært proportionalt med forskellen mellem ude- og indetemperatur. Det vil sige at hvis forskellen er 20 grader, spare man 10% hvis man sænker forskellen til 18 grader. Det er fuldstændigt ligegyldigt om der er tændt eller slukket for varmen, tabet gennem væggene er det samme. Det er kun temperaturforskellen der har betydning for det samlede forbrug.

Jeg ved at det kan være svært at forstå, at hvis man lukker for varmen i 8 timer, sparer man ikke en 1/3 af varmeregningen, men man skal jo varme huset op igen.

Han kan teste om det har mening at lave nattesænkning. En rimelig kold dag, lukker man helt for varmen natten over. Hvis temperaturen er faldet betydeligt, giver nattesænkning mening. Da gennemsnits temperaturen natten over er midt i mellem aften og morgen temperatur, har man sparet 1/3 af hvad man ville spare ved at holde gennemsnitstemperaturen døgnet rundt.

I mit hus fra 1998 vil der være under 1 grad i forskel mellem morgen og aften hvis, der er 5 grader ude. Så i løbet af natten er temepraturen i gennemsnit 1/2 grad koldfere. Nattesænking ville spare mig det samme som at holde teperaturen 1/6 grad lavere døgnet rundt.

 
Søren, tak for link og god beskrivelse. Det virker til at være spot on på mit behov.

GodeVen, tak for dit gode svar. Jeg er godt med på dine pointer. Synes det er svært at vurdere præcist hvordan det vil forholde sig hjemme ved os. Vi bor i en muremester fra 1952 og slukker vi for varmen oplever vi ret hurtigt et temperatursving. Da vi f.eks. havde Danfoss ECO2 monteret i stueetagen satte jeg natsænkning fra kl. 22 og der kunne vi godt mærke at det blev koldere, hvis vi blev længe oppe.. Omvendt synes jeg at huset er ret hurtig til at få en fin temperatur, hvis vi skruer lidt op for radiatorerne. Jeg ved ikke om de to ting kan hænge sammen... Min logik siger mig bare, at hvis vi kan sænke temperaturen i de timer vi sover (8) og i de timer vi er på arbejde (8) må vi da alt andet lige opleve en besparelse over tid, da huset ikke skal stå og varme i 2/3 af dagen? Men det kan godt være det ikke er så enkelt. 

VH Jonas
Man sparer energi ved at skrue ned for varmen. Det er nok bare mindre end du tror.

Det er lidt kompliceret. Hvis du lukker for varmen, fortsætter energien med at forsvinde ud af huset. I stedet for at energien kommer fra radiatorerne, kommer den fra alt, der er varmet op i huset, som derved bliver koldere. Den energi skal du ”fylde på igen” når du tænder for varmen igen. Så lige der sparer du ingen varme.

Når først temperaturen er faldet, forsvinder der mindre varme ud af huset. Det er kun derfor du sparer. Det skal altså være rigtigt koldt i huset i længere tid før du sparer noget af betydning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis