Pir sensor bøvl

cdp
cdp
775 5792
Jeg skulle skifte en bevæg. sensor hos min søster, da udelyset kun kan tændes på konstant afbryder i entre. Det er jo ikke den store raketviden -  bag dåse kommer et 3x1,5 kabel ud - her forbindes fase og nul til sensor, nr. 3 ledning er så tænd ledning til lamperne. Men jeg blev sgu lidt overrasket over, at en elektriker har brugt et 1 faset kabel med jordledning for at få 3 ledere. Er vist ikke helt gangbar ??
Nå men skidtet virker stadig ikke - når der slukkes på afbryder i entre, er der ingen spænding på den brune ( fase til sensor ) , men ved tændt er der både strøm på brun og grøn ( jord ) - jeg vil mene at konstant lys blot er direkte spænding til tænd ledning i sensor. ( eller direkte i lampe )
Jeg har ikke haft skilt kontakten ad, men..
1:  begge ( faser ) tændes/afbrydes i afbryder. ( på kabel til sensor )
2: Eller afbryder tænder direkte ved lamperne plus den brune ledning til sensor. ( herved vil tænd ledning til/fra sensor også være med spænding nedefra lamper. 
Info: de 2 lamper fødes med hver sit jordkabel, men ved den ene er der yderligere et kabel også. (4) ledninger, men uden jord. Heraf bruges kun  1 ledning, resten er: ( 1 med kronmuffe og 2 sammensat med kronmuffe ) 
Elskabet er fyldt godt op med kontakture, alarm grej mv., så har ikke kigget videre der, men der må vel være en afbryder til sensor et sted derinde ?? - jeg har ikke særlig meget lyst til at rode på loftet i 30 cm papir uld. Nogen bud fra de lærde ?
Vh. Carsten

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kurt54
Kurt54
210 2630
Skift til en pære med sensor ala  

https://www.lampeguru.dk/halo-design-e27-led-paere-mbevaegelsessensor-22063

cdp
cdp Trådstarter
775 5792
Enig, men det er design lamper med g4-10w pære..

S. Fabrin
S. Fabrin
14659 4400
Du begynder med at finde ud af, hvorfor der ikke er en konstant fase på den brune ledning i sensoren. Når du har fundet ud af det og genetableret forbindelsen, kan du fortsætte med fejlsøgningen. Hvis sensoren stadig ikke virker, tyder det på en fejl i sensoren.
Da lamperne kan tændes, når du tænder for konstant lys, skal du ikke gøre noget ved den installation.

fase
Annonce
Søren O
Søren O
5708 7000
Tjek lige om faseledningerne (gul/grøn og den brune) sidder i samme klemme på afbryderen til konstant lys. 

Søren O
cdp
cdp Trådstarter
775 5792
Tak til begge - Fabrin jeg er enig, sensor virker 100% - Søren, det er fuldstændig samme tanke jeg har, ifb. med en køkken renovering sidste år, er næsten alle kontakter skiftet til Fuga softline - her kan været begået fejl. Telefonisk har hun forklaret, der sidder en afbryder i el skabet benævnt ude lys, den er nu tændt, så jeg kan afprøve i løbet af weekend. Pga. alarm kan jeg ikke komme ind, da hun ikke er hjemme, så... ( har frabedt mig nøgle og kode )
I hører nærmere..  

cdp
cdp Trådstarter
775 5792
Update - omtalte afbryder har intet med sensor at gøre, tænker det samme som Søren, men nu får hun en elektriker forbi, da der var andre opgaver også. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

1. Hvilken VVS´er har ret?
    Lav-Hus (læst 701 gange)
  2. Tænder når strømmen er billigst
    Grøn energi og sparetips (læst 2406 gange)
  3. Kun halvdelen af komfuret virker
    Hårde hvidevarer (læst 817 gange)
  4. Fjerne rust på file.
    Værktøj og maskiner (læst 520 gange)
  5. Lave kasse over vinduet
    Lav-Hus (læst 343 gange)
  6. Træk fra fodpaneler fra krybekælderen
    Lav-Hus (læst 367 gange)
  7. Frostvæske på centralvarme?
    Fyr og opvarmning (læst 390 gange)
  8. Rionet på gulvvarmeslanger?
    Lav-Hus (læst 267 gange)