Pir sensor bøvl

Jeg skulle skifte en bevæg. sensor hos min søster, da udelyset kun kan tændes på konstant afbryder i entre. Det er jo ikke den store raketviden -  bag dåse kommer et 3x1,5 kabel ud - her forbindes fase og nul til sensor, nr. 3 ledning er så tænd ledning til lamperne. Men jeg blev sgu lidt overrasket over, at en elektriker har brugt et 1 faset kabel med jordledning for at få 3 ledere. Er vist ikke helt gangbar ??
Nå men skidtet virker stadig ikke - når der slukkes på afbryder i entre, er der ingen spænding på den brune ( fase til sensor ) , men ved tændt er der både strøm på brun og grøn ( jord ) - jeg vil mene at konstant lys blot er direkte spænding til tænd ledning i sensor. ( eller direkte i lampe )
Jeg har ikke haft skilt kontakten ad, men..
1:  begge ( faser ) tændes/afbrydes i afbryder. ( på kabel til sensor )
2: Eller afbryder tænder direkte ved lamperne plus den brune ledning til sensor. ( herved vil tænd ledning til/fra sensor også være med spænding nedefra lamper. 
Info: de 2 lamper fødes med hver sit jordkabel, men ved den ene er der yderligere et kabel også. (4) ledninger, men uden jord. Heraf bruges kun  1 ledning, resten er: ( 1 med kronmuffe og 2 sammensat med kronmuffe ) 
Elskabet er fyldt godt op med kontakture, alarm grej mv., så har ikke kigget videre der, men der må vel være en afbryder til sensor et sted derinde ?? - jeg har ikke særlig meget lyst til at rode på loftet i 30 cm papir uld. Nogen bud fra de lærde ?
Vh. Carsten


 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skift til en pære med sensor ala  

https://www.lampeguru.dk/halo-design-e27-led-paere-mbevaegelsessensor-22063

 

Du begynder med at finde ud af, hvorfor der ikke er en konstant fase på den brune ledning i sensoren. Når du har fundet ud af det og genetableret forbindelsen, kan du fortsætte med fejlsøgningen. Hvis sensoren stadig ikke virker, tyder det på en fejl i sensoren.
Da lamperne kan tændes, når du tænder for konstant lys, skal du ikke gøre noget ved den installation.


fase
Tjek lige om faseledningerne (gul/grøn og den brune) sidder i samme klemme på afbryderen til konstant lys. 

Søren O
Tak til begge - Fabrin jeg er enig, sensor virker 100% - Søren, det er fuldstændig samme tanke jeg har, ifb. med en køkken renovering sidste år, er næsten alle kontakter skiftet til Fuga softline - her kan været begået fejl. Telefonisk har hun forklaret, der sidder en afbryder i el skabet benævnt ude lys, den er nu tændt, så jeg kan afprøve i løbet af weekend. Pga. alarm kan jeg ikke komme ind, da hun ikke er hjemme, så... ( har frabedt mig nøgle og kode )
I hører nærmere..  

 

Annonce
Update - omtalte afbryder har intet med sensor at gøre, tænker det samme som Søren, men nu får hun en elektriker forbi, da der var andre opgaver også. 

 

Opklaring - elektriker fandt en afbrudt fase på loftet over køkken, sikkert ifb. renovering/ nye spots, kan kun glædes over jeg slap for det isolerings dyk  
Anyway - det funker igen..  

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis