Spiralbor

Hej 
Jeg har fået et sæt med spiralbor i gave for en del år siden. 
Men de gange jeg har prøvet det har det sat sig fast i træet og boremaskinen har vredet mit håndled med stor kraft, så det har smertet afsindigt.
De er på nippet til at ryge ud for det er hver gang. 
Jeg bruger boret som jeg bruger et almindeligt bor. 
Jeg kan ikke se at jeg skulle gøre noget forkert. 
Er det normalt at de sætter sig fast? 


10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den type bor er beregnet til borestander. På grund af den lille " skrue stump " øverst på billedet tager de alvorlig fat. Vil du bruge dem i håndboremaskine kan du gøre dem lidt mere "venlige " ved at sætte det lille gevindstykke på slibestenen og simpelthen ødelægge noget af fremdrift kraften i dem. Så er det dit eget tryk som bestemmer hvor meget de tager fat. Inden du smider dem ud kan du da prøve det med en af dem. 
Pas på at spidsen stadig sidder hvor den skal så de centrerer. Og du behøver ikke at fjerne gevind helt for det har stadig en god effekt bare at slibe det lidt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Enig med Erik.
Der er også stor forskel på hvilken type træ du borer i, samt hvor stort boret er. Jo større bor og jo blødere træ er chancen for at få en karrusel tur med boremaskinen.
Hvis du vil bruge borene som de er, kan et lille trik være at starte med at køre baglæns så du får "fræset" de første mm, inden du borer den rigtige vej. Husk også at ikke trykke, men lade boret gøre arbejdet.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
De er ikke beregnet til elværktøj , men blev brugt i de gode gamle dage i et borsving , 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Boret skal køre langsomt. Det dur ikke med en almindelig håndboremaskine. Jeg har nogle gamle bor af den type. Hvis jeg skulle bruge et af dem, ville jeg bruge mit gamle svingbor.

Jeg fortrækker kop-bor. De går ikke så dybt, men kan bruges i en håndboremaskine. Havde jeg brug for dybe huller, ville jeg nok bruge et fladbor.
At borene ikke kan bruges i en boremaskine på laveste gear, kunne I simpelthen godt have skrevet noget før. Nu har jeg brugt sådan nogle bor i flere år uden at komme til skade. Skaftet er sekskantet og dermed beregnet til brug i en (langsomtgående) boremaskine. Men sommetider skal man lære at bruge værktøjet rigtigt, så prøv det.

fase
Annonce
Har boret masser af huller med den type bor. Det er et spørgsmål om at lære hvordan man styrer det.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Det er ikke meget hjælp du får her.

Nogen siger det ikke dur, og dem der siger at det dur, fortæller ikke hvordan.

Boret har et gevind i spidsen. Stigningen fortæller noget om hvor meget boret er designet til at tage pr. omgang. Boret fungerer bedst ved omdrejningstal på 50 til 150. Det er de færreste batteriboremaskiner, der har moment nok ved så lave omdrejninger.
De kan jo godt bruges , skruespidsen er til at trække boret ind i træet , de virker bedst med et borsving ,  til en el boremaskine ville jeg bruge spadebor/fladbor .......

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
De bor som er vist af trådstarter minder lidt om disse sneglebor. Og det er dem jeg kender som passer til håndbore sving.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for jeres svar. Jeg kan personligt også bedre lide kopbor eller fladbor. 
Jeg tror at jeg smider dem på dba eller lignende, for jeg kan virkelig ikke lide dem. 
Men endnu engang tak for hjælpen 👌😊
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis