Afstand til skel regler

Jeg har en byggesag hos kommunen.

De har på luftfoto "opdaget" at jeg har en overdækning som ligger tættere på skel end 2,5 meter.
Samt at de er udover de 50 kvm. man max. må have

Det med de 50 kvm siger de jeg bare kan søge om og tage fra bolig kvm. sammen med den tilbygning jeg oprindelig søgte om.

Men da jeg i forvejen har carport og skur samt cykelskur, godkendt for 25år siden, som ligger i skel.
Så kan den sidste overdækning ikke kommer med ind i de 12 meter der max må være under 2,5 m fra skel.

Det kommunen så også sagde var, at afstand fra skel til overdækning måles fra skel til kanten af udhæng på overdækning.
Medmindre overdækning har vægge og er lukket.
Så¨er det væggen man måler til.

Vil det sige at hvis jeg bare lukker min overdækning af med væg og dermed har 2,6 m til skel, så rammer jeg ikke 12 m. regel?

Katmus
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder i din forklaring som om vægbeklædning er løsningen.
Men hvorfor ikke spørge hos kommunen, der jo i sidste ende skal acceptere eller afvise?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Fordi de er ikke så nemme at få fat i og jeg skal indsende ny situationsplan snart samt overdækning tegning.
Samt for at få bekræftet hvad jeg hørte også er sådan reglerne er.
Det gik lidt stærkt da jeg talte med dem og der var meget info på kort tid.

Katmus
katmus skrev den 22-11-2022 16:23:43

Fordi de er ikke så nemme at få fat i og jeg skal indsende ny situationsplan snart samt overdækning tegning.
Samt for at få bekræftet hvad jeg hørte også er sådan reglerne er.
Det gik lidt stærkt da jeg talte med dem og der var meget info på kort tid.

Jo, det forstår jeg.

Men det her jo et ja/nej spørgsmål: Altså, kære kommune, “Vil det sige at hvis jeg bare lukker min overdækning af med væg og dermed har 2,6 m til skel, så rammer jeg ikke 12 m. regel?”
Ja, eller nej?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg forstår heller ikke hvorfor du ikke spørger kommunen. Vær dog opmærksom på, at du ikke opsætter vægge på en sådan måde, at det pludselig er en tilbygning med heraf følgende krav til bæreevne, isolering m.m
Jeg mener at kunne huske at udhæng mindre end 50 cm ikke tæller med. Så du kan ikke bare sætte en væg op 90 cm inde for at komme ud over problemet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Sorry... spørger kommunen. 
Kunne bare være nogen havde prøvet noget lignende.
Go dag.

Katmus
Som ev elmand skriver må udhæng højest være 50 cm. Er det større, skal der være tilsvarende længere til skel. Der må derfor aldrig være mindre end 2 m fra udhæng til skel, og det må kun være så kort, hvis der er mindst 50 udhæng.

Beskrives i BR18  §457 og tilhørende forklaring
der er 2.2 meter fra udhæng til skel og 2.6 ind til stolper, hvor der i forvejen er bygget sider op mellem stolper til halvt op af stolper. jeg hører kommunen om det hjælper at bygge sider resten af vejen op og dermed gøre det til en form for skur.

Det de sagde var at afstand til skel måles fra væg i lukkede skure og fra udhæng på f.eks. carporte som er åbne.jeg kan have misforstået. Prøver at ringe til dem.

Katmus
Det ser ud som du har mulighed for en "kattelem" så du slipper lidt nemmere ud af det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis