Kun 190v på stikkontakt

Hej alle, 

Skulle hjælpe mine svigerforældre med tilslutning af stikkontakter i en kælder efter en vægrenovering. 
De gamle ledninger (ikke stofledninger) var forlænget ud med krympeflex til en forsatsvæg som nu er blevet fjernet - der er isat nye indmuringsdåser og kablerne er afkortet
Der er kun NUL og fase ledninger - ingen jord.
Det volder nu normaltvis ikke de store problemer med hensyn til monteringen - men jeg kan kun måle 190v på det første knudepunkt (stikkontakt) i elinstallationen og tror denne har forbindelse direkte ud i sikringsgruppen. Slår jeg en LED lampe til kontakten står den bare og blinker. 
Skal siges at mine svigerforældre var lidt i tvivl om hvornår kontakten sidst havde været brugt.
Nogen som har et input hvad dette kan skyldes?
Jeg mistænker måske selv lidt en dårlig forbindelse i en af krympemufferne på de gamle ledninger som har været forlænget - eventuelt på nul siden. 


3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er altid "noget lort" at forlænge med pressemuffer/krympemuffer. Jeg har aldrig brugt det i hus installationer undtagen hvor det er kabler under jorden som har været gravet over f.eks. 
Det er meget bedre at tage tyren ved hornene og trække ny kabel.
Du må jo måle ved sikrings gruppe om der er mere end de 190 V også måle når du f,eks, sætter en boremaskine til i stikkontakt. En led er en meget lille forbruger som ikke altid siger så meget om der er fuld kontakt i samlinger

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du har ret - jeg er heller ikke stor fan af krympemuffer med mindre det er til nedgravning. Kablerne var noget som den tidligere ejer havde forlænget i 1990 og der er ikke rørt ved den installation andet end ledningerne er kortet af. Dog har det været en meget fugtig kælder.
Det mærkeligste er dog at gruppen styrer hele kælderen. Måler jeg ved en kroneafbryder med en almindelig stikkontakt under (2,5 modul) er der 230 v på den stikkontakt. 
Det er dog en lidt "mærkelig" installation da både tændledningerne og fasen alle er sorte i denne dåse. 
Kroneafbryderen tænder fint de to lampe udtag seperat og umiddelbart tænker jeg ikke der kan være byttet om på noget her. 
Så må du gå til nærmeste afgrening og måler der, hvor det er sandsynlig det er taget fra. Det må kunne skilles ad så du mister de 190 V Så kan du finde ud af hvilken kabel det er galt med. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis