Lys i udhæng eller på mur?

HrT
HrT
140 3400
Vi er i tvivl om fordele / ulemper på hhv lys i udhæng vs lys på mur.

Umiddelbart er udhængslys jo super simpelt at sætte op vs trække i isoleret hulmur, hvor - som jeg ser det - limtræsdrageren ligger på inderst mur og derfor vil hindrer at føre kabel ned fra loft i hulrummet.

Men det lyser også noget mere op. Og der er jo højt til udhæng på gavl siderne, hvor der er rigtig mørkt. Lamper virker også mere harmonisk.

Hvad er holdningerne og erfaringer hos de gode folk?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand
ev elmand
22926 7480
Hvis du kan skal have kabler fastgjort synlig uden på mur, så ser det ikke godt ud. Kommer der så en samledåse øverst over hver lampe så burde det forbydes så grimt er det.
Jeg har lige sat 4 up/dows lamper op på et gammelt hus. Her er kabler fisket op i hulmur. Lyset ser rigtig godt ud, man kan tydelig se at murstenene ikke ligger korrekt, og det er faktisk en ekstra charme på sådan et hus. 
Med en limtræs drager som du nævner ser jag ingen hindring for at føre kabel i hulmur. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
HrT
HrT Trådstarter
140 3400
ev elmand skrev den 21-11-2022 23:27:26

Hvis du kan skal have kabler fastgjort synlig uden på mur, så ser det ikke godt ud. Kommer der så en samledåse øverst over hver lampe så burde det forbydes så grimt er det.
Jeg har lige sat 4 up/dows lamper op på et gammelt hus. Her er kabler fisket op i hulmur. Lyset ser rigtig godt ud, man kan tydelig se at murstenene ikke ligger korrekt, og det er faktisk en ekstra charme på sådan et hus.
Med en limtræs drager som du nævner ser jag ingen hindring for at føre kabel i hulmur. 

Vi har filset hus, så tror faktisk også at det vil tilføje mere charme, sådan som du beskriver det.

Ligger limtræs drageren ikke på selve indermuren, og dermed i vejen for kablet? Eller kører man ind i hulmur og OVER limtræsdrageren før man gør ind på loftet? Jeg skal alligevel rode ved tagfoden for projekt isolering 

ev elmand
ev elmand
22926 7480
Der er helt sikkert plads over limtræs bjælke til kabel. Skal du have flere lamper ups/downs nede midt på væggen, så vælger du en type som er forberedt til videre sløjfning. Så går kabel fra den ene til den næste osv. så er det kun 1 kabel der går ind i installationen hvor det nu skal tænde. 
Her er et eksempel: link
Pærer kan ikke skiftes i denne type så køb et par ekstra, så kan man tage reservedele fra dem hvis der skulle ske noget. 
Ang at fiske kabler i hulmur giver jeg gerne godt råd hvis det er den vej du vælger. 

m.v.h. Erik
Annonce
HrT
HrT Trådstarter
140 3400
ev elmand skrev den 22-11-2022 14:06:11

Der er helt sikkert plads over limtræs bjælke til kabel. Skal du have flere lamper ups/downs nede midt på væggen, så vælger du en type som er forberedt til videre sløjfning. Så går kabel fra den ene til den næste osv. så er det kun 1 kabel der går ind i installationen hvor det nu skal tænde.
Her er et eksempel: link 
Pærer kan ikke skiftes i denne type så køb et par ekstra, så kan man tage reservedele fra dem hvis der skulle ske noget.
Ang at fiske kabler i hulmur giver jeg gerne godt råd hvis det er den vej du vælger. 

Takker!

Jeg prøver i første omgang at finde en vej over/under/rundt om bjælken. Altså når det ikke er afsindig koldt 🥶
ev elmand
ev elmand
22926 7480
Naturligvis kan du komme over bjælken. Fiske kabel i hulmur er en øvelse som meget nemt hører sammen med at man "roder ved tagfod"

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

1. Tænder når strømmen er billigst
    Grøn energi og sparetips (læst 2187 gange)
  2. Hvilken VVS´er har ret?
    Lav-Hus (læst 562 gange)
  3. Kun halvdelen af komfuret virker
    Hårde hvidevarer (læst 501 gange)
  4. Stavvibrator hvor stor?
    Lav-Hus (læst 253 gange)
  5. Træk fra fodpaneler fra krybekælderen
    Lav-Hus (læst 275 gange)
  6. Køb af label maker
    Gadgets & dimser (læst 468 gange)
  7. Fjerne rust på file.
    Værktøj og maskiner (læst 280 gange)