Har jeg bagfald (kloak/faldstamme)

Hejsa

Jeg har, I lang tid knurret lidt over et wc. Vi har fået etableret på 1.salen.
Uden at blive latrinær, så når der skal skylles større portioner ud, så er det som om det stopper til. Ofte stiger vandet til kanten, og nogle gange er det som om det i sig selv skaber nok tryk,  til det render ud.. andre gange skal der en svupper på banen.
Det er virkelig ikke store portioner der skal til, før det stopper. 
I dag, stod jeg tilfældigvis og kiggede på rørføringen under loftet i vores bryggers (placeret under det omtalte wc..)
Og studsede over, om ikke hældningen på det ene rør er den forkerte vej.. 
Ganske rigtigt var der svagt bagfald.. kan det give forklaringen på det dårligt fungerende wc?
Og allervigtigst! Hvis ja.. har I så gode forslag til hvordan jeg udbedrer det? Måske er der en nem løsning, men jeg synes rørene ser lidt komplicerede ud!

Det er lavet af en aut.vvs.. men han kommer ikke ind hér igen:-) 


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det hvide rør er vel plastik? Hvor er det samlet? Enkleste vil nok være at det var kortere = fald med nærmest samme rørføring 
HrT skrev den 21-11-2022 14:15:20

Det hvide rør er vel plastik? Hvor er det samlet? Enkleste vil nok være at det var kortere = fald med nærmest samme rørføring 
Enig - sænker du det hvide rør ex. 5 cm, skal der sikkert forlænges lidt på grenrør til venstre. 
1: Er det 2 skylds - brug altid det store
2: ser ud til rør er ca. 75mm, der vil altid være mindre flow her. 
3: Hvis din videre kloak er lufttæt eller forsnævret, kan det volde problemer.

 


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Har du målt hvor meget bagfald der er på røret ? Det kan også skyldes manglende udluftning, eller en begyndende tilstopning længere ude i systemet.

Vil du lave mere fald på røret (lav det med 2 mm pr meter) og kan du ikke komme til den anden ende af det hvide rør, så kan du skære det over, og fjerne et stykke der passer med det manglende fald, og samle det med en skydemuffe.
Er røret malet skal malingen fjernes hvor skydemuffen skal køre.
 

Vi prøver igen, i morgen --
Hvor er I gode! 
Det hvide rør, går ned i gulvet. Der er ikke stoppet. Kontrolleret gennem renselem, som er under foto. 
Der er udluftning, så det burde ikke være tryk?

Der er to samlinger på det hvide rør. 
Ja da, det letteste vil klart være at skære x-cm. Af et af de to lodrette hvide stykker..

Hvilken konsekvens får det opad?



 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Her skal vel bare en tilsvarende længere stump lodret?:


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
lyhne1 skrev den 21-11-2022 14:52:18

Hvor er I gode!
Det hvide rør, går ned i gulvet. Der er ikke stoppet. Kontrolleret gennem renselem, som er under foto.
Der er udluftning, så det burde ikke være tryk?

Der er to samlinger på det hvide rør.
Ja da, det letteste vil klart være at skære x-cm. Af et af de to lodrette hvide stykker..

Hvilken konsekvens får det opad?


 Prøv at mål med et vaterpas hvor meget det drejer sig om, er det kun 2-3 cm, vil du sagtens kunne nøjes med at afkorte det lodrette hvide rør, sådan en samlig af rør er ret fleksible.


Vi prøver igen, i morgen --
Det vandrette stykke måler ca. 70cm.. 
Jeg havde kun luge et torpedovaterpas, ved hånden, som ca. Siger 3mm ned til vandret.. så et par cm. Eller 3 Er vel ikke helt galt
Så jeg prøver at korte af et af de hvide (der hvor de lettest skiller ad, tænker jeg🙂)

Er det mig, eller er det noget knald, han har lavet, I sin tid? (Det er absolut ikke den eneste brøler, hvis det er.. derfor er det slet ikke relevant at bede ham rette det!)


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Det er svært at svare på, om det er dårligt afhængig af, hvad der sad der før. Vi havde lignende udfordring med et toilet, som så skyldes for snævert rør. Det var - vitterligt - skide træls 
Hehe.. ja..
Der sad intet, alt over det hvide rør er nyt

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 21-11-2022 


Er det mig, eller er det noget knald, han har lavet, I sin tid? (Det er absolut ikke den eneste brøler, hvis det er.. derfor er det slet ikke relevant at bede ham rette det!)

Der må selvsagt ikke være bagfald, kravet er 2cm fald/m for at det regnes for selvrensende.

Noget andet er at bøjningen i toppen er 90 grader, mit indtryk fra min vvs'er + to aut kloakmand er at profilen findes men bruges ikke af aut mm det er absolut sidste udvej fordi det ikke kan lade sig gøre at få rensebånd eller kloakkamera forbi.

Det man bruger er to stk 45grader bøjninger lige efter hinanden da det forlænger bøjningen så ovenævnte kan passere.

Det ser i dit tilfælde ud til at der ikke er større pladsmæssige hensyn at tage så det ville jeg rette mens man alligevel var i gang med at skille det ad, og du har helt ret i at ikke invitere din vvs'er tilbage.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også