Ulovlige elinstallationer i ejerlejlighed?

Hej med jer :-)

Min kæreste og jeg har købt en ejerlejlighed, som vi overtog her den 1/11-22. Lejligheden er fra 1969 og skal renoveres, så vi har været i gang med nedrivning og i den forbindelse har vi opdaget at stort set alle elinstallationer er ulovlige, tror vi altså!

Vi afventer at der kommer en autoriseret elektriker ud og foretager et elsyn, men ville gerne lige høre, om der sidder nogle kloge hoveder derude, som måske kan give os lidt vished.

- Billede 1 og 2: Der er i nyerere tid ført disse 5x2,5 installationskabler ind i lejligheden.. som det fremgår af billedet, er der trukket ind gennem betonvæggen, lagt i en kabelskjuler og så først videre gennem en trævæg.. Er denne konstellation lovlig?

- Billede 3 og 4: Efter vi har revet køkkenet ned og en tynd trævæg, opdagede vi flere mystiske installationer.. Som billedet viser, ligger der en forfærdelig masse ledninger - nogle af dem er ‘lukket’ med hvad der ligner kronmuffer og andre står ‘åbne’. Så vidt jeg kan læse mig til herinde, er det ikke lovligt at skjule elinstallationerne inde bag en væg, hvor der kun var et lille indgangshul under håndvasken. Er det korrekt forstået?

- Billede 5 og 6: Denne boks var monteret og tilsluttet komfuret.. og jeg synes at især tilslutning jordledning eller ledninger, ser lidt mærkeligt ud? Derudover går der et enkelt jordkabel videre op til en anden stikkontakt, på trods af, at der også er jord i installationskablerne på billedet nr. 1+2. Denne stikkontakt er monteret direkte på forskallingsbræt og har ikke været til at se før vi rev væggen ned - er disse installationer lovlige?

- Billede 7 og 8: Der er flere af de gamle stikkontakter i panelerne, hvor der tydeligt er udskiftet kontakter i nydere tid.. Disse er stik med jord, men efter afmontering kan man se, at der slet ikke er ført jord i røret.. Desuden giver farve og antal af ledere heller ikke rigtig mening for mig?

- Lidt flere billeder af de forskellige kontakter, udtag mm. vi er stødt på.. Vil gerne høre om disse er lovlige?

Til sidst skal det siges, at vi tænker at gå videre med ‘sagen’ til vores advokat, hvis installationerne selvfølglig er ulovlige - og da der ikke er udarbejdet tilstands- eller elinstallationsrapport, så fremgår det af købsaftalen, at alle installationer skulle være i orden og at sælger derfor har ansvaret i 10 år.. Tænker I at der er noget at komme efter i forhold til evt. godtgørelse, hvis installationerne skal gøres lovlige?

På forhånd tak for jeres svar :-)

Mvh
Tina 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Glem nu alt om retsag, besværligt,dyrt og intet udbytte.Fjern det gamle el og sæt nyt op.
Sælger skal dels have været vidende om det, dels skal i sandsynliggøre at det har været ulovligt siden 1969. Til 4000 kr i timen for advokat, er det næppe en farbar vej.

Det sagt, så har jeg endnu til gode at opleve en lejlighed, hvor komfur ikke var tilsluttet i muffer. Det er lidt sådan 50 år påvirker en lejlighed.

Jeg har selv oplevet, at der gik kabel ind fra opgang. Det var så bare lige en fiks måde at få gratis lys på, fandt jeg ud af. Det fik vi fikset ret hurtigt 
Lovgivningen kan være ændret meget siden 1969. Og en del af de ting billederne viser er i hvertfald ikke lovlige hvis det skal laves som nyt i dag (eller som nyt inden for de sidste 20-25 år). Vær også obs på at en aut. el-firma ikke nødvendigvis lige kan huske hvordan loven var i 1978. Så derfor kan du godt sikere han siger "det er brandulovligt" selvom det reelt på papiret faktisk er lovligt - men bar eikke ændre i 40 år.

Men vil alligevel anbefale i fik det hele "up to date" når i nu har adgang til installationerne. Det giver også bedre sikkerhed. En installation med tomrør vil typisk være dyrere end med intallationskabler. Men også lettere at ændre i senere hen.

Nu er i er i gang med nedrivning så vær lige opmærksom på eventuel asbest og vær sikker på det bliver håndteret lovpligtigt.

Love er minimumsiveauet
Den eneste, der vinder på en retssag, er advokaten! 
De arbejder ikke gratis, og som udgangspunkt er det dig, der betaler din advokat (i hvert fald i første omgang).

Du har derimod en betydelig risiko.

Du har bevisbyrden for, at der er/var ulovligt. Og så skal du evt, bevise, at sælger vidste det, eller at sælger har udført det ulovlige arbejde.

Så skal sagen i retten, der skal betales retsgebyr osv, indhentes syns- og skønserklæringer. Måske får du dækket en del af sagsomkostningerne, men drt er ikke sikker får hele advokatregningen dækket. Måske skal "hver part afholde sine egne udgifter". 

Og til sidst får du MÅSKE ret, men det er ikke det samme som, at sælger straks punger ud. 

Så skal man i fogedretten - og nu er der gået 2-3 år, det er mega opslidende. 

Find først ud af, hvad det vil koste at få lovliggjort det, eller få det op til dagens standard - der er ikke det samme!

Træd ikke på mine ledninger :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis