Fugtpletter i loftet - kuldbro eller hul i tag?

Jeg har opdaget disse fugtpletter på loftet. Min første tanke var at taget er utæt, men det er ikke så nemt at tjekke da vi har fladt tag. Jeg pillede så et par udhængsbrædder af for at se om jeg kunne finde ud af hvor det kom fra.
Jeg ser så at der mangler isolering det sidste stykke mellem væg, og ovenover muren, da jeg kan kigge ned på dampspærren og loftet, og der er ikke vådt på ydersiden af dampspærren.
Loftet blev sænket for 3 år siden, for at vi kunne få mere isolering. Der er så en kuldebro her. Loft og væg er meget kold.
Spørgsmålet er nu: er dette en kuldebro skade? Hvis ja, er det så tilstrækkeligt at få lukket kuldebroen, og så sætte en afffugter ind?
Loftet er Fermacell.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan ikke se nogen fugtspærrer - men billedet med den grønne gips må være fra et loft ovenpå ? - eller en skunk eller hur ?

Jeg ville selv prøve at måle temperaturen på mugpletten - og derefter smidde noget uldtøj eller lign. ovenpå (oppe på loftet). Hvis temperaturen stiger - så er årsagen fundet og så ville jeg lægge isolering - og hvis mulig ligge fugtspærreng først.
Tak for svar. Det grønne du kan se er netop dampspærren. Nedenunder er der Fermacell. Billedet er taget ind over muren, ude fra udhænget.
Ved at lægge hånden på loftet kan jeg mærke kulden. Flytter jeg hånden 20 cm længere væk fra væggen føles loftet en hel del varmere. Så der er ingen tvivl om at der ER en kuldebro. Spørgsmålet er så om det udelukkende er derfor, og om det er nok at lukke kuldebroen med isolering. 
Forestil dig en iskold øl du om sommeren tager med ud på terrassen, efter kort tid løber der kondens ned af flaskens sider.
Det er det du har på dit loft, varm fugtig luft kondenserer mod den kolde overflade.

Så det gælder om at få isolering fyldt ovenpå - husk ikke at lukke af for ventilation.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis