Mit rørsystem er vokset sammen igen, kan det lade sig gøre?

Efter at have været næsten helt ude af funktion, er min varmepumpe pludselig vågnet op. Jeg er ved at rydde huset så "sporemændene" kan finde et utæt vand/ varme rør, men i torsdags satte hele systemet sig frem i sæderne, og jeg fik varmt vand og varme radiatorer.
Jeg havde ikke gjort noget anderledes, men temperaturen udenfor faldt nedad mod koldere vejr. 
Det virkede som om det satte gang i systemet. 
Jeg skal stadig fylde vand på ekspansionsbeholderen et par gange eller 3 hvert døgn, men det bliver bedre og bedre.

Manometret går meget langsomt ned nu, og jeg prøvede et råd som jeg ĺæste her, og gav den een med blød hånd, men den var fast i mælet og ændrede sig ikke.

Kan jeg aflyse sporingen?
Det er en umulig opgave i et parcelhus på 131 m2 med en samler som har samlet i mange år. 78 ja!
På forhånd tak for gode svar. 

På forhånd tak.
Oceanide
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må ikke aflyse “sporemændene” når du har så stort et vandspild. Du får iltet vand ind i dit system, som så for alvor sætter gang i tæringen. Normalt skal der ikke efterfyldes mere end 1 eller højst 2 gange årligt.

Søren O
Skal jeg hellere slukke for min luft til vand varmepumpe indtil det hele er overstået?

Det tager lang tid før jeg har tømt mit hus for indbo, og 10' containeren er ved at være fyldt op.

Hvad hvis /når de finder en læk på mit rør, hvor lang tid tager det så før varmepumpen kan køre igen?

Det vil måske ødelægge varmepumpen at stå kold så længe.

Hvad skal jeg gøre? 🙄
Vh Oceanide..

På forhånd tak.
Oceanide
Du er vel nødt til at have varme på, ellers må din forsikring komme med en anden løsning - evt. genhusning.
Når utætheden er fundet, tager det normalt højest en dags tid før der igen kan være varme på.
Varmepumpen tager ikke skade af at stå stille.

Søren O
Enig i, at du skal holde fast i aftalen med fagfolkene.

Nogle typer varmepumper ("monoblok") kan ikke tåle at være slukket i frostvejr, da rørene udendørs kan frostsprænge. Så vidt jeg ved, er det ikke den mest udbredte type, men hvis du er i tvivl, så lad varmen køre.



Mvh. AllanE
Tak for svar AlanE. 
Jeg holder fast i sporingen, for der er ikke rigtig andet jeg kan gøre.
Jeg kan ikke slukke for varmepumpen og jeg kan ikke tænde for vandet.
Jeg er virkelig trængt op i den berømte krog. 
Jeg ved ikke hvilken  type varmepumpe jeg har, men jeg vil lade den køre hele tiden. Den hedder Daikin og er et stort skrummel. 
Mon jeg skal tænde for el patronen? 
Nu hvor det måske bliver koldere? 





 


 

På forhånd tak.
Oceanide
Annonce
Hvor lang tid er det siden du har fået sat dit Luft/vand anlæg op ?

Det er ikke sikkert at du behøver at rydde hele huset for indbo før sporingsmanden kommer. Men spørg ham.

Kan din VP holde varmen uden el patron, så gør endelig det. Det er dyrt at køre med sådan en fidus   

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Tak shortcut
Jeg tror nok at det er 14 år gammelt. 
Jeg har talt med sporemanden. Der skal bare være plads ved radiatorerne så de kan komme til dem, og så ellers bare plads til at de kan komme rundt i huset. 
Så er jeg jo næsten færdig. 😛
El patronen rører jeg ikke ved.
Det er kun hvis tp falder til under ÷8° har jeg hørt?  Passer det?🤔


På forhånd tak.
Oceanide
Du skal gøre nøjagtig som fagfolkene og forsikring anviser, da de så tager risikoen for deres arbejde.

Går varmepumpen i stykker af deres håndtering, må de hænge på den.

Når den er 14år, er det nok ikke en monoblok, og derfor tåler den frostvejr uden problemer.

Er det jordvarmeanlæg?

Elektronikteknikeren
Tak Gregersen. 
Jeg vil gøre som de siger. 
Hver især. 
Hvis jeg kunne få dem allesammen til at mødes herhjemme på samme tid, kunne de måske finde ud af noget, sådan eksperter imellem. 
Og jeg kunne bare komme med indskudte bemærkninger om ting jeg med sikkerhed ved. Hvilket ikke er ret meget desværre. 

Jeg flyttede ind i 2011 og da stod VP her og fungerede upåklageligt, styret af min mand, som også selv havde installeret den. 
En eneste gang så jeg, at han fyldte vand på fra en hane, med en slange og da jeg spurgte hvad han lavede, svarede han at det var noget der skulle gøres en gang om året. 

Da han døde i 2019 startede der er VP/VVS  helvede som har varet lige siden. 
Kwh ligner en rutchebane. 
Ingen kender tilsyneladende det system som er sat op og jeg føler mig som en boksebold imellem VP, VVS og diverse eksperter. 

Og jeg kan jo ikke spørge min mand. 
Jeg kan ikke finde ud af alle de papirer der omhandler VP. 
Jeg prøver så godt jeg kan at lære ting om VVS, men det er ikke min force og jeg har intet netværk som kan stå mig bi. 
Jeg sigter efter at få sporet efter skjult rørskade om en uges tid. 🧑‍🦯






På forhånd tak.
Oceanide
Ikke for at det er en trøst for dig. 

Men nogle varmeanlæg i specielt lidt ældre huse, kræver en større maskinmestereksamen at finde ud af.

Min søn boede i en ældre ejendom, hvor der var det største virvar af rør, termostater og ventiler.

Det tog lang tid inden vi havde fået lavet tegninger over anlægget. En stor hjælp var et større lokalt VVS firma der brugte anlægget som lærlingeprojekt. 



Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis