Extern USB2.0 harddisk hastighed???

Hej jeg har en ekstern usb2.0 box som jeg gerne vil have en harddisk i.
I mit kabinet har jeg en 80 gb IDE100 7200 rpm harddisk.

Hvis jeg sætter den i, vil det så gå meget ud over min overførselshastighed?
Jeg bruger dette drev meget, så derfor vil jeg være ked af det hvis det bliver meget langsomt pga at det er usb2.0.

Er der nogen af jer der ved noget om dette?
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
en IDE100 kan (teoretisk) overføre 100MB data pr. sek.
Samme disk i en USB2.0 boks vil (teoretisk) overføre maks. 60MB data pr. sek
Altså er den teoretiske forskel 40MB pr. sekund. Teoretisk betyder i denne hensegende optimale forhold.
Jeg har selv en USB2 harddisk, og min erfaring er at det ganske vist er noget langsommere (jeg ville aldrig lægge data jeg bruger meget eller installerer programmer på den) men til opbevaring af data er det rigtig fint og meget anvendeligt.
USB2 er som regel (i hver fald her) rigelig hurtigt til at jeg kan brænde cd/DVD fra min eksterne harddisk.
Hvordan finder jeg ud af om jeg kører USB2.0?

Jeg ved at mit MSI bundkort understøffer det og jeg har installeret WinXP SP1, men i enhedshåntering kan jeg ikke finde at der står USB2.0 nogen steder.
Hvis du tilslutter en USB2 enhed til en USB 1.0 eller 1.1 vil Win XP fortælle dig at du tilslutter en high-speed enhed til en ikke high-speed usb port.
Den eneste måde jeg lige kender til at bestemme hastigheden er ved at bruge NERO (brændersoftware) til at teste hastigheden på dit drev. (den måler min eksteren disk til en overførsel på ca. 3900KB/s).
Citat fra Torben-k

Hvordan finder jeg ud af om jeg kører USB2.0?

Jeg ved at mit MSI bundkort understøffer det og jeg har installeret WinXP SP1, men i enhedshåntering kan jeg ikke finde at der står USB2.0 nogen steder.


Jeg er ret sikker på, at der skal stå USB2.0 i enhedshåndteringen. Så vidt jeg husker "så" XP (med SP1) mine USB2.0 porte som USB, indtil jeg installerede en driver, der fulgte med bundkortet.

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
nogen få intel drivere vil angive at det er en USB 2.0 port, men det er lang fra altid.
Jeg har KUN usb 2.0 porte på mit MSI kort, og enhedshåndteringen skriver intet om hvilken USB version jeg kører.
Annonce
Mht. overførselshastigheden....:
Vil jeg så godt kunne afspille film og musik FRA USB-harddisken.... og installere software FRA den osv????
Det kan du sagtens!
Jeg har en gammel 2.5" harddisk i en ekstern USB kasse. Disken er håbløs langsom, men kan sagtens bruges, jeg kan endda se filmklip fra den uden problemer.
Også selvom der er tale om en avi-fil på ca 700 mb? Og ca 3800 musikfiler (selvfølgelig kun back up filer!!!!)
Nå ja, den slags ved jeg ikke noget om biggrin , men bortset fra det, så ja, AVI, DivX, MPEG osv. fungerer fint. Jeg har på den langsomme disk endda forsøgt en 4GB fil uden problemer.
Citat fra Torben-k

Også selvom der er tale om en avi-fil på ca 700 mb? Og ca 3800 musikfiler (selvfølgelig kun back up filer!!!!)


Filens størrelse burde ikke betyde noget i den sammenhæng (hvis bare den kan være på disken biggrin )

Det, der betyder noget, er bitraten, som for DVD ligger på op til 8 Mbit/sek (så vidt jeg husker). For divX AVI er det lavere, og for MJPEG AVI kan det være en del højere (6 MByte/sek., men så varer din 700 MB film kun et par minutter = det er nok ikke det format, den er!) Hvis du holder disse tal op imod diskens hastighed og din USB-overførselshastighed bør du få et rimeligt billede af, om det kan lade sig gøre (hvilket det sagtens burde)!

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis