Lampe kan ikke slukke

Hej alle. Håber I kan hjælpe. Jeg har sat nyt gipsloft op på eksisterende pudsloft. I forbindelse med forskalling fik jeg sat en skrue igennem kabel til lampeudtag. Fejlen blev fundet og udbedret med muffer og krympeflex. Når jeg montere lampen og sætter brun til brun og blå til blå, så lyser lampen fint…men slukker ikke ved afbryderen som ellers tiltænkt - og som det gjorde før jeg gik igang. Jeg har målt med polsøger på ledningerne (5 leder), målt ved lampeudtag; brun har strøm ved både tændt og slukket. Det samme har sort. Grå lyser muligvis lidt svagere på polsøger, men den lyser og lyser IKKE når afbryder er slukket. Blå reagere polsøger ikke på uanset tændt eller slukket (er i tvivl om den overhovedet skal det?). Jeg har haft kontakt/afbryder åbnet i væg. Har ikke ændret noget i forhold til da det virkede.
Kan I ud fra beskrivelse se hvad der kan være årsagen samt en eventuel løsning? Har selvfølgelig glemt hvordan det var før; mener det var brun/brun og blå/blå men har ikke taget billede. Tænkte det var for åbenlyst til at skulle huske. 
Hej alle. Håber I kan hjælpe. Jeg har sat nyt... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kære alle. Tusind tak for hjælpen idag, I er nogle life savers. Jeg har været et nervevrag hele dagen i forhold til hvis kablet var beskadiget igen. Jeg var ikke blevet populær hos fruen ved at åbne loftet op igen dagen efter maleren endelig var færdig.
Lampe/ledning:
Blå/blå og brun/sort virkede.
Det er jeg helt overbevist om atjeg prøvede som 2. Scenarie i formiddags, hvor det ikke virkede. I mellem tiden har jeg skiftet de to kabler på lampen. Derudover ved jeg ikke om afbryderen Jan have været “halvt” klikket på så afbryder ikke kom helt i bund ved sluk.
Uanset hvad virker det nu og jeg kan slippe for de bekymringer.

Igen, tak skal I alle have og god weekend🙏👏

ev elmand skrev den 19-11-2022 17:22:15

Det er jo tydelig ved afbryder at sort er tændledning og blå er nul.
Hvis det ikke virker nu kan det være fejl ved samling med krympeflex m.m. Heldigvis har du en ekstra ledning nemlig den grå.
Så hvis det ikke virker med blå->blå og sort -> brun  Så må du bytte den sort eud nede ved afbryder så det er den grå der bliver tændledning. I så fald er det blå-> blå og grå .> brun.
Virker det heller ikke så har du en mulighed mere.
Da du ikke går videre fra lampeudtag OG jeg formoder at kablet går direkte op til lampeudtag kan du bruge den brune som tændledning. Altså bytte den brune ud med den sorte ( grå )
Virker det heller ikke så mulighederne udtømt med det kabel. 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også