Lampe kan ikke slukke

Hej alle. Håber I kan hjælpe. Jeg har sat nyt gipsloft op på eksisterende pudsloft. I forbindelse med forskalling fik jeg sat en skrue igennem kabel til lampeudtag. Fejlen blev fundet og udbedret med muffer og krympeflex. Når jeg montere lampen og sætter brun til brun og blå til blå, så lyser lampen fint…men slukker ikke ved afbryderen som ellers tiltænkt - og som det gjorde før jeg gik igang. Jeg har målt med polsøger på ledningerne (5 leder), målt ved lampeudtag; brun har strøm ved både tændt og slukket. Det samme har sort. Grå lyser muligvis lidt svagere på polsøger, men den lyser og lyser IKKE når afbryder er slukket. Blå reagere polsøger ikke på uanset tændt eller slukket (er i tvivl om den overhovedet skal det?). Jeg har haft kontakt/afbryder åbnet i væg. Har ikke ændret noget i forhold til da det virkede.
Kan I ud fra beskrivelse se hvad der kan være årsagen samt en eventuel løsning? Har selvfølgelig glemt hvordan det var før; mener det var brun/brun og blå/blå men har ikke taget billede. Tænkte det var for åbenlyst til at skulle huske. 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
XYZ
XYZ Trådstarter
7
I øvrigt har jeg svært ved at se at der skulle være noget galt i kontakten/afbryderen; da det jo netop har fungeret tidligere uden at jeg har ændret på det.. 🙏

XYZ skrev den 19-11-2022 15:52:40

Hej alle. Håber I kan hjælpe. Jeg har sat nyt gipsloft op på eksisterende pudsloft. I forbindelse med forskalling fik jeg sat en skrue igennem kabel til lampeudtag. Fejlen blev fundet og udbedret med muffer og krympeflex. Når jeg montere lampen og sætter brun til brun og blå til blå, så lyser lampen fint…men slukker ikke ved afbryderen som ellers tiltænkt - og som det gjorde før jeg gik igang. Jeg har målt med polsøger på ledningerne (5 leder), målt ved lampeudtag; brun har strøm ved både tændt og slukket. Det samme har sort. Grå lyser muligvis lidt svagere på polsøger, men den lyser og lyser IKKE når afbryder er slukket. Blå reagere polsøger ikke på uanset tændt eller slukket (er i tvivl om den overhovedet skal det?). Jeg har haft kontakt/afbryder åbnet i væg. Har ikke ændret noget i forhold til da det virkede.
Kan I ud fra beskrivelse se hvad der kan være årsagen samt en eventuel løsning? Har selvfølgelig glemt hvordan det var før; mener det var brun/brun og blå/blå men har ikke taget billede. Tænkte det var for åbenlyst til at skulle huske. 

S. Fabrin
S. Fabrin
14646 4400
Prøv om ikke det virker ved at forbinde blå til blå og brun fra lampe til sort.
Den blå skal ikke reagere på din polsøger, da det er nulledningen.

fase
XYZ
XYZ Trådstarter
7
Jeg prøver igen når jeg lige kan slippe afsted med det for familien her lidt senere.
Mener jeg har prøvet den konstellation i min fejlsøgning, men prøver som sagt igen og vender tilbage. Det der undre og bekymre mig lidt er at der var lys på polsøger på sort både ved tændt og slukket tidligere. Prøvede med grå i brun og blå i blå; det virkede ikke - ingen lys overhovedet. Vender tilbage 

S. Fabrin skrev den 19-11-2022 15:59:39

Prøv om ikke det virker ved at forbinde blå til blå og brun fra lampe til sort.
Den blå skal ikke reagere på din polsøger, da det er nulledningen.

Annonce
S. Fabrin
S. Fabrin
14646 4400
Det bedste at måle med, er et voltmeter, som er en af indstillingerne i et universalinstrument.

fase
XYZ
XYZ Trådstarter
7
Sådan en har jeg desværre ikke. Jeg har gjort mig meget mage for at sikre at kabel ikke blev beskadet under opsætning af gips. En fejl på kabel et sted kan det give sig til udtryk på den måde ud fra min beskrivelse? 

S. Fabrin skrev den 19-11-2022 16:25:24

Det bedste at måle med er et voltmeter, som er en af indstillingerne i et universalinstrument.

XYZ
XYZ Trådstarter
7
*umage 

XYZ skrev den 19-11-2022 16:27:28

Sådan en har jeg desværre ikke. Jeg har gjort mig meget mage for at sikre at kabel ikke blev beskadet under opsætning af gips. En fejl på kabel et sted kan det give sig til udtryk på den måde ud fra min beskrivelse?

S. Fabrin skrev den 19-11-2022 16:25:24

Det bedste at måle med er et voltmeter, som er en af indstillingerne i et universalinstrument.

Annonce
S. Fabrin
S. Fabrin
14646 4400
Prøv at forbinde blå til blå og så forbind den brune fra lampen til en af de andre i lampeudtaget. Dit billede af ledningerne i lampeudtaget er umulige at se.

fase
XYZ
XYZ Trådstarter
7
Beklager, foto her

S. Fabrin skrev den 19-11-2022 16:32:39

Prøv at forbinde blå til blå og så forbind den brune fra lampen til en af de andre i lampeudtaget. Dit billede af ledningerne i lampeudtaget er umulige at se.

S. Fabrin
S. Fabrin
14646 4400
Prøv at forbinde blå til blå og brun fra lampen til grå eller sort i kablet.

fase
ev elmand
ev elmand
22926 7480
Det er jo tydelig ved afbryder at sort er tændledning og blå er nul. 
Hvis det ikke virker nu kan det være fejl ved samling med krympeflex m.m. Heldigvis har du en ekstra ledning nemlig den grå. 
Så hvis det ikke virker med blå->blå og sort -> brun  Så må du bytte den sort eud nede ved afbryder så det er den grå der bliver tændledning. I så fald er det blå-> blå og grå .> brun. 
Virker det heller ikke så har du en mulighed mere. 
Da du ikke går videre fra lampeudtag OG jeg formoder at kablet går direkte op til lampeudtag kan du bruge den brune som tændledning. Altså bytte den brune ud med den sorte ( grå ) 
Virker det heller ikke så mulighederne udtømt med det kabel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Populært lige nu

1. Tænder når strømmen er billigst
    Grøn energi og sparetips (læst 2187 gange)
  2. Hvilken VVS´er har ret?
    Lav-Hus (læst 562 gange)
  3. Kun halvdelen af komfuret virker
    Hårde hvidevarer (læst 501 gange)
  4. Stavvibrator hvor stor?
    Lav-Hus (læst 253 gange)
  5. Træk fra fodpaneler fra krybekælderen
    Lav-Hus (læst 275 gange)
  6. Køb af label maker
    Gadgets & dimser (læst 468 gange)
  7. Fjerne rust på file.
    Værktøj og maskiner (læst 280 gange)