røremaskine fejl i hastigheds regulering

Hej, jeg har en obh røremaskine model 6696.1, hvor hastigheden ikke kan reguleres længere, dvs den kører fuld skrald lige meget hvor kontakten står.
Har skilt den ad og tæmker det er potentiometeret i det print på billedet der ikke fungerer som det skal.
Hvor kan man købe denne slags reservedele?
Har prøvet at søge lidt på de numre der står på, men uden held :-)
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds. 
Den hvide som du fremhæver mest et en microswits. Altså en afbryder som bliver påvirket af regulerings knappen. Jeg kan se at ledninger til den er de lidt tykke gul - grøn - og brun. Jeg TROR det er til at slukke maskinen i stilling 0
Potentiometer( potmeter)  er den sorte runde og dem kan man ret let få fat i. F.eks. hos RS komponet. Ledninger til denne er de 3 som sidder sammen. 
Du skal måle på potmeter om den virker.  Hvis du har et multimeter stiller du den i OHM. 
Imellem 2 af ledninger ( sikkert de 2 yderste ) måler du konstant modstand ( ohm ) Måske 5,000 eller 10,000 ohm = 5 eller 10 kohm. 
Imellem 1 af dem  og den sidste ( sikkert den midterste) Skal du kunne måle fra 0 - f.eks. 5 kohm når du drejer den midterste del af potmeter den ene vej rundt 
Og fra den midterste og til den sidste skal du kunne måle det samme bare omvendt altså fra 5 kOhm til 0 kohm ved at dreje tilbage.
Der er ikek meget sandsynlighed for at det er potmeter det er galt med. Det er snarere det som potmeter styrer i den anden ende der er stået af. Det kan være en triax eller thyristor. 
For at vide hvor stor modstand potmeter har skal man kigge på den anden side ( den skal loddes af ) eller på kanten. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ville prøve at ringe til Nettoparts. De er utrolig søde og hjælpsomme.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Fedt, i er nogle guttermænd, jeg prøver lige at måle lidt på det en af dagene så vender jeg tilbage
Hej ev elmand

Når jeg måler mellem de 2 yderste ledninger på potentiometeret er der 80 K ohm når det står i nul og 5 K ohm ved max, jævnt fordelt i mellem.

Når jeg måler fra den ene yderste til den midterste er der 18 K omh ved slukket og 90 K ohm ved max.

Den anden yderste og til midten måler 95 K ohm lige meget hvilken stilling potentiometeret er i.

Det er vel så potentiometeret der ikke virker!?

Der er noget lim agtigt uden på lodningerne til potmeter, hvordan får man det af? er det ellers bare en normal lodning?

Mange tak for din gode forklaring



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis