Gas og fjernvarme KBM og MWH ..mindre forbrug ved fjernvarme?

Jeg skal have fjernvarme næste år.
Skønt når man nu har gasfyr.

Jeg bruger ca. 2500 kbm. gas om året og omregnet til MwH, så er det ca. 27 MwH.
Udregnet ud fra Vestforbændings tal på hjemmesiden.

Ud far gaspriser lige nu er det en kæmpe besparelse.
Men hvis vi går tilbage til "gamle" dage kun 2 år siden, så er fjernvarmen faktisk dyrere ud fra den omregning de viser på vestforbrænding.

Men forleden fortalte en kollega mig, at han efter det første år med fjernvarme, slet ikke kom i nærheden af det omregnede MwH forbrug.
Han havde gasforbrug på 2000 kbm, men har det første år med fjernvarme kun brugt 15 MwH og ikke som forventet 22.
Det er vel kun muligt hvis der er enten er fejl i hans gasmåler eller fj. varme måleren?

Katmus
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Han slipper jo for varmetab  i skorstenen og helt generelt er vi det sidste år været mere opmærksomme på at spare vi har også haft en del måneder der har været varmere en gennemsnitligt.

 

Det kan der være noget om.... Men han har haft fjernvarme fra august 2021.

Han påstår han har de sædvanlige temp. og tænker ikke temp var vidt forskellig Aug 2020/2021 i forhold til Aug 2021/2022. (ikke tjekket).

Så han har målt før de varme måneder og han har ikke sparet på varmen.... kan jeg ikke bevise. 
Har det kun fra ham.

Er der varmetab i skorsten med kondenserende fyr?
Mit "udstødningsrør" fra gasfyr til skorsten bliver aldrig andet end smålunken, så tænker ikke der kommer meget varmetab den vej.




Katmus
Gas har altid været billigere end fjernvarme - i hvert fald i hovedstadsområdet, hvor jeg bor. Det er historisk, at gaspriserne er SÅ høje at det er blevet væsentligt dyrere end fjernvarme. Evt. fordel ved skifte til fjernvarme har i alle de år jeg har fulgt med, ikke være besparelser men nærmere en mere simpel installation, hvor man ikke skal tænke på gasfyret, vedligehold og udskiftning igen efter 15-20 år.

I et kondenserende fyr er der ikke så stort tab, at det alene kan forklare forskellen fra 22 til 15. Men mht. forbrug, så er det meget svært at sammenligne . august 2021 til nu har været en usædvanlig varm periode, hvilket kan forklare en stor del af forskellen.

Mvh. AllanE
Ja man har ikke det store valg. Luft/vand varmepumoe ser ud til at være billigst, hvis strømpriser holder sig rimeligt i ro.
Men 150.000 kr. for at få det (man skal derop for at få kvalitet),.
Den holder jo ikke evigt.

Så hellere noget pålideligt med rimelig fast pris.
1600 kr. mdr. vil jeg skulle betale for fjernvarme direkte omregnet efter vestforbrændings priser.
Mit kun 3 år gamle gasfyr er allerede gået i stå 2 gang.

Katmus
Vildt at et luft/vand varmepumpe setup koster så meget - VVS'erne har kronede dage.

I praksis koster en rimelig varmepumpe ca. 50.000 i dagens priser + udedel-unit på 20.000 + smådele - så i alt 75.000. Ud af det må det betyde at VVS'eren koster 75.000 kr for nogle dages arbejde.
Annonce
Mit hus skal have minimum 6.4 kw model

Når jeg taler om kvalitet så tænker jeg på den her eller lignenede.
Koster altså 100.000 + montering.

https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-varmepumpe-varmepumpe-luftvand-bosch-compress-cs7000iaw-7-or-s-varmepumpe-udedel-346540007

og

https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-varmepumpe-varmepumpe-luftvand-bosch-compress-7000i-awm-5-9-kw-gulvstaende-indedel-346549409

Min bagbo har ovenstående og den hører jeg aldrig.

Min genbo har fået en af de "billige"... kender ikke dens effektivitet, men jeg kender støjen.
Den brummer og jeg kan høre den i mit soveværelse med lukket vindue...hmmm..

Nå... men fjernvarme tænker jeg at jeg skal have og ikke disse store VP monstrummer der fylder og måske støjer.
Fjernvarme med gennemstrømning fylder jo ingenting i forhold til.

Ja det koster lidt mere i forbrug, men det er rimelig statisk og de 100.000 man giver ekstra for varmepumpen dækker månedlig merpris i mange år.




Katmus
katmus skrev den 20-11-2022 16:43:11

Ja man har ikke det store valg. Luft/vand varmepumoe ser ud til at være billigst, hvis strømpriser holder sig rimeligt i ro.
Men 150.000 kr. for at få det (man skal derop for at få kvalitet),.
Den holder jo ikke evigt.

Så hellere noget pålideligt med rimelig fast pris.
1600 kr. mdr. vil jeg skulle betale for fjernvarme direkte omregnet efter vestforbrændings priser.
Mit kun 3 år gamle gasfyr er allerede gået i stå 2 gang.

 Men sådan en varmepumpe har jo også en levetid, har set mellem 20-30 år

Så noget billigere i drift skal den være, før det kan betale sig.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis