Udskiftning af afløbsrør til opvaskemaskine

Hej,

Da jeg gik ud i køkkenet imorges fik jeg våde fødder, og ser herefter en kæmpe vandpøl, der nok har ligget der i 8 timers tid... (dejlig mild vandskade på gulvet og listener) Jeg undersøger nærmere, og kan se at lækket kommer fra tilslutningen mellem slangen fra min håndvask og afløbsslangen fra opvaskemaskinen. Dog er det ikke tilslutningen der er noget galt med, der var gået hul i selve slangen fra håndvasken der hvor den går ud i dens tilhørende tilslutning. Så jeg har to spørgsmål:

  1. Hvad forårsager at der forekommer et hul i slangen på en stillestående opvaskemaskine der ikke er blevet flyttet? Vi skifter altid salt, renser filter og fylder afspændingsmiddel på. 
  2. Hvilken slags slange skal jeg købe for at erstatte den ødelagte slange? Og hvor kan jeg finde den? Helst en der ikke er tilbøjelig til at gå i stykker igen 😅
Jeg har ingen idé om hvilken vandlås jeg har eller lignende det er tidligere ejer nr. 2 der lavede køkkenet dengang, men der står "14" på tilslutningen på den slange der var gået i stykker i enden der var samlet med opvaskemaskinen, jeg kan evt. skille den ad ved vandlåsen, antager at det står for 14 mm og derved diameter af slangen (Se evt. billeder, det lyse hvide rør går fra afløbbet i opvaskemaskinen og det grå går op til vandlåsen. 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal blot købe afløbs slange til vaskemaskine / opvaskemaskine. Der er stort set kun 1 slags. Her er eksempler fra Nettoparts de er alle 22 mm indvendig link
Det er nok det lidt skarpe knæk som er årsagen til skaden. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 19-11-2022 00:40:00

Du skal blot købe afløbs slange til vaskemaskine / opvaskemaskine. Der er stort set kun 1 slags. Her er eksempler fra Nettoparts de er alle 22 mm indvendig link 
Det er nok det lidt skarpe knæk som er årsagen til skaden. 

 Hej Erik,


Tak for svar. Jeg kan lige tilføje at man ikke kan erstatte afløbs slangen til opvaskemaskinen, den kører direkte ind i maskinen, så skulle jeg splitte hele maskinen ad for at se om den var mulig at udskifte, så det vil jeg helst undgå. Så vidt jeg kan se virker den slange du har vist mig ikke som "forlænger" slange, er det ikke korrekt forstået? 

Det "skarpe knæk" du kigger på er der hvor den er monteret til vandlåsen, ikke der hvor den gik i stykker, det var bare der hvor de to kabler samles for at blive lange nok til at nå vasken. 
På den side jeg viser er der mange muligheder, og længder De kan sikkert bruges som forlænger slanger men det kommer jo an på koblingen. Det bedste er naturligvis at der kun går 1 slange og det er ikke så svært at skifte den ind i maskinen. nogen gange kan man nøjes med at ´tage front låge af nederst
Præcis hvordan kan jeg ikke sige da jeg ikke kender din opvasker. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 19-11-2022 14:00:59

På den side jeg viser er der mange muligheder, og længder De kan sikkert bruges som forlænger slanger men det kommer jo an på koblingen. Det bedste er naturligvis at der kun går 1 slange og det er ikke så svært at skifte den ind i maskinen. nogen gange kan man nøjes med at ´tage front låge af nederst
Præcis hvordan kan jeg ikke sige da jeg ikke kender din opvasker. 

Hej Erik,

Tak for svar du havde helt ret, jeg antog bare at de slanger gik direkte ind i maskinen og ikke fungerede som forlængere, men det kan de sagtens. Jeg har købt en afløbsslange i silvan da jeg bare vil have det fikset med det samme. Den ligner meget den slange der var før, så jeg sætter den på og så putter jeg en lille klods under den så der ikke samles væske ved samlingen for at undgå at den ætser (jeg antager at den er ætset for jeg kan simpelthen ikke forstå hvad der ellers er sket, der har ikke været noget stress på slangen ved samlingen, hverken vinklen eller længden. 

Jeg ved godt at det sikkert er muligt at skifte slangen ud inde i maskinen, men det er tydeligt at det ikke var hensigten, jeg fandt en gammel manual online der ikke nævner noget om udskiftning af afløbskablet, det var indbygget ved køb (gammel miele). Så vidt jeg kan vurdere vil det være utrolig bøvlet og kræve meget forskelligt værktøj, så nu tager jeg den "lette" løsning den tidligere ejer benyttede, mit gæt er at den må have holdt i 10-20 år, så må jeg bare holde øje med den her i starten og være opmærksom på lugt el. lign. i længden. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis