Lave hul i ydermur?

Hej, 

Jeg skal have boret et hul i min ydermur, der er ca 5cm i diameter. Muren er omkring 32cm tyk, og jeg ved ikke helt hvad den er lavet af, jeg tror det er mursten og/eller byggesten i tegl, måske gasbeton eller leca (eller en kombination). 

Og nu skal jeg så finde ud af hvordan jeg får løst den opgave, men jeg er ved at blive skeløjet af at søge på nettet og finde rundt i sds+, hulsav/kopbor/hulbor, særlige murbor og deres længde etc.

Jeg er ikke bange for værktøj, og det gør mig heller ikke noget at skulle bruge nogle hundrede på at indkøbe et nyt bor eller to. Jeg skal ligesom bare finde ud af hvad jeg skal købe?

Jeg har et kopborsæt, men de er jo ikke ret lange - og de længste jeg har kunnet finde på nettet er 15cm, hvilket er et godt stykke fra de 32+ jeg skal bruge (jeg går ud fra jeg ikke kan finde det, fordi jeg ikke ved hvad det jeg leder efter hedder - der findes jo adskillige huse derude med huller til udsugning i væggene, haha)

Så er der mon nogen her der kan hjælpe? 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Superdiy
Superdiy
282 4200
Du skal bruge et 50mm diamantbor og en forlænger. De har f.eks det du skal bruge i Biltema.

Selvbygger med stort S. 
Hvis boret ikke er lang nok til at nå igennem, brækker du bare den kerne ud du har boret, så kan boret bore igen, og måske du skal bruge en forlænger til skaftet som nævnt i andet indlæg.
Men som regel er der isolering i muren, så skal du ikke bore hele vejen igennem.
Men diamantbor findes da også længere her er et på 400 mm i længden  link

Vi prøver igen, i morgen --
ev elmand
ev elmand
22926 7480
Hvis du har diamant kopbor der passer men som kun er 12-15 cm lange så kan du bore et søgehul igennem muren. Altså med f.eks en 12 mm lang murbor. På den måde ved du præcis hvor hullet skal være og kopbor kan så bruges fra begge sider og isolering i hulmur kan nok gennembores med det rør du kommer med. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Populært lige nu

1. Tænder når strømmen er billigst
    Grøn energi og sparetips (læst 2187 gange)
  2. Hvilken VVS´er har ret?
    Lav-Hus (læst 562 gange)
  3. Kun halvdelen af komfuret virker
    Hårde hvidevarer (læst 501 gange)
  4. Stavvibrator hvor stor?
    Lav-Hus (læst 253 gange)
  5. Træk fra fodpaneler fra krybekælderen
    Lav-Hus (læst 275 gange)
  6. Køb af label maker
    Gadgets & dimser (læst 468 gange)
  7. Fjerne rust på file.
    Værktøj og maskiner (læst 280 gange)