Forstærkning af gulvkonstruktion

Hej,
Kunne godt bruge lidt input mht forstærkning af gulvkonstruktion.
Det gamle betondæk er nu rettet op med flydespartel og betonsliber. Derpå vil jeg lægge 60mm Kingspan Therma TF70 plader efterfulgt af Roth EPS sporplade samt 16mm svømmende klikgulv. Af forskellige årsager har jeg desværre ikke mulighed for at stive konstruktionen af med en gulvspånplade (ved godt det ikke er optimalt). Jeg er derfor usikker på hvad jeg gør de steder hvor der ligger rør ovenpå betonen (se billede for illustration). Visse steder ligger der flere rør ved siden af hinanden, hvorfor jeg er nervøs for at gulvet vil give sig, når man træder der (da Kingspan her mangler til at understøtte). Nogen forslag til at 'forstærke' disse opråder? Kunne opfydning med lecakugler være en løsning?

Peter
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu har du sikkert købt isolering, men umiddelbart isolerer du for meget oven på betonen, hvis ikke der er isoleret under betonnen. En tommelfinger regel er max. 75 mm. oven på. Lige nu isolerer du med svarende til 110-120 mm. Er det tilfældet, så går du ned i isoleringstykkelse og får plads til spånplade.

Høkerløsninger…

1) Fug langs Kingspan og hæld flydespartel ned - du får dog en kuldebro.

2) Skum op omkring rørene med brøndskum og skær af på toppen. Dyrt og ikke sikkert det holder til trykket i længden.

3) Måske kan en 3 mm. træfiberplade give nok, fordi EPS’en også er hård/stiv, men ikke sikkert og ved ikke om du har plads.



 

Sådan som du viser det på billedet ligger både sporplade og gulv på den værst tænkelige retning. Sporplade er netop svagest hvor sporene er og gulvet har det på samme måde i samlinger. 
Ved at dreje noget af det kan du få en stærkere konstruktion. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svar. Jeg har nu besluttet at stive konstruktionen lidt mere ved at lægge en plade ind imellem klikgulvet og sporpladen. Jeg har nu omkring 6mm at give af. Så vil gerne finde en plade som er så hård som muligt og samtidig leder varmen godt. Umiddelbart ser jeg 3 muligheder:
  • 2 stk 3mm hård træfiberplade (lagt oven på hinanden)
  • en enkelt 6mm gipsplade
  • en enkelt 6mm MDF plade
Er der nogen som har en holdning til hvad jeg bør vælge?

Peter
Af de muligheder ville jeg gå med de 2 x 3 mm. træfiber og tape samlingerne med dampspærre tape eller lignende kraftig tape, for at holde pladerne samlet.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også