korrekt installationskabel dimension?

Hej Alle

Jeg har et spørgsmål ang. el arbejde i forlængelse af en diskussion med min elektriker:  
Er det tilladt at anvende et 3x2,5mm2 installationskabel fra en 13A gruppe til punkt A, hvorefter man fra punkt A til punkt B bruger 3x1,5m2 installationskabel ?? det skal siges elektrikeren mener det er lovligt.. men er lidt skeptisk på dette.

Håber nogen kan hjælpe 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand
ev elmand
22926 7480
Kabel føringen er under alle omstændigheder lovlig og sikrings størrelsen også hvis det er ældre installation. Der er kommet nye regler så der normalt kun må være 10 A sikring foran 1,5 mm2 kabel. Men man kan måske regne sig frem til 13 A hvis kablet ligger med god afkøling. ( ikke parallel med andre, ikke i isolering osv. ) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
MRK3030
MRK3030 Trådstarter
3
Tak for svar @ev elmand
Det skal lige nævnes at det er nye installationer der er tale om.  Det er en gruppe på 13A som føres til punkt A (i køkken) med en 3x2,5m2 kabel, hvorefter fra punkt A føres videre med en 3x1,5m2 kabel til stikkontakter i køkken (gruppen er til køleskab+opvaskemaskine+stikkontakt). Kablerne fræses 2-3cm ind i væggen.  

Så man kan godt koble forskellige kabel dimensioner fx. 2,5m2 og1,5m2 sammen ?

ev elmand
ev elmand
22926 7480
Ja det kan man under forudsætning af sikrings størrelse passe  til mindste kabel dimension. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Annonce
S. Fabrin
S. Fabrin
14646 4400
Ved at bruge to dimensioner på samme gruppeledning afskærer man sig fra at sikre efter største dimension. Det er i øvrigt i mine øjne regulært klamp med to dimensioner på gruppeledningen.

fase
MRK3030
MRK3030 Trådstarter
3
Tak for svarene de herre :-)
Jeg har dog lige et andet spørgsmål:

Er det tilladt at bruge LK Fuga stikkontakter til 16A 2,5mm2 ledninger? eller er det et krav at det skal være kraftstikkontakter? producenten Fuga nævner at deres stikkontakter kan klare maks 16A strøm.. 
S. Fabrin
S. Fabrin
14646 4400
Så vidt jeg husker er klemmerne beregnede for max. 2,5 mm2 ledning. Så 2,5 mm2 burde ikke være et problem.

fase
Annonce
Det er ikke alene tilladt, men en rigtig smart metode at fremføre 2,5mm2 fra tavle til et forgreningspunkt for derefter er gå ned i 1,5mm. 2,5mm2 giver mulighed for længere kabeltræk og samtidig overholde spændingsfald/kortslutningsniveau, mens 1,5 mm2 er mere monteringsvenlig i materiel. Sikringsstørrelsen afhænger af fremføringsmetode.
S. Fabrin
S. Fabrin
14646 4400
Vi er enige om at spændingsfaldet er mindre ved 2,5mm2 end ved 1,5mm2 ingen tvivl om det. At det er smart at blande tværsnit, behøver vi ikke være enige om. 

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

1. Tænder når strømmen er billigst
    Grøn energi og sparetips (læst 2187 gange)
  2. Hvilken VVS´er har ret?
    Lav-Hus (læst 562 gange)
  3. Kun halvdelen af komfuret virker
    Hårde hvidevarer (læst 501 gange)
  4. Stavvibrator hvor stor?
    Lav-Hus (læst 253 gange)
  5. Træk fra fodpaneler fra krybekælderen
    Lav-Hus (læst 275 gange)
  6. Køb af label maker
    Gadgets & dimser (læst 468 gange)
  7. Fjerne rust på file.
    Værktøj og maskiner (læst 280 gange)