Genvending af varme fra brændovn

Goddag. Jeg har en brændeovn som varmer pisse godt, men gulvet bliver ikke super varmt inde i stuen. 
Til gengæld har jeg en masse u-udnyttet varme som ligger langs loftet hen over brændeovnen. 
Så jeg tænkte på denne løsning. 
Lave udsugning langs loftet over brændovn, suge luften via kanlventilator til under gulv i stuen. 

Vil dette overhovedet give nogen mening? 

Jeg tænker jo at den luft jeg suger derned må vel stadig blive udnyttet bedre end bare ligge op langs loftet? 

Mit hus er fra 1900 med "fundament riste"
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt lave et system, der blæser varme fra loft og ned til gulvet. Fx en langsomtgående loftventilator.

Man gør det normalt ikke, da energi-indholdet i luften under loftet kun er minimalt højere end andre steder i rummet. Det er let at varme luft op, i forhold til at varme et gulv op. Der skal mere til at opvarme 1/1000 del kubikmeter beton end 1 kubikmeter luft. I et normalt jævnt opvarmet rum, svarer energi-indholdet i luften til hvad der i 1 mm betongulv.

Det kan godt være at luften under loftet er et par grader højere end ved gulvet, når der ikke er ventilation. Men sætter du ventilation på vil, det føles koldere i hele rummet. Så du bliver nok nødt til at hæve temperaturen.
når du skriver varme til " under gulv i stuen " og senere " hus med fundament riste " 
Så forestiller jeg mig at du har krybekælder og vil puste varmen derned. 
Det kan du da forsøge og det vil da nok hæve temperaturen lidt. Men der vil sikkert og blive glæde udenfor hos gråspurvene . Der vil være " kø" ved de ventilations riste. 
Og har du isoleret op imod gulvbrædder så vil det ikke hjælpe spor. Har di ikke isoleret så er det nok det der vil være den bedste løsning- 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis