stuk - rengøring

Stukken i loftet er overmalet mange gange. Meget lidt har jeg kunne fjerne med vand og tandbørste. Jeg tror der er malet med plast malig. Hvad gør jeg ???
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har tidligere haft succes med at smøre et tykt lag tapetklister på stuk, som har været malet med plasticmaling. Efter ca. 1 døgn kan malingen fjernes og den bagved liggende kalk fjernes med vand og børster.

Jeg kender andre, der har brugt havregrød i stedet for tapetklister - også med succes.

En tredje teknik, som jeg også ved benyttet med succes, går ud på følgende: Et stykke tyndt lærred limes på stukken. Når limen er hærdet, kan lærredet trækkes af med maling. Jeg ved desværre ikke, hvilken type lim, der blev benyttet.

Endelig har jeg for nylig anskaffet mig en kompressor. Med denne har jeg kunnet blæse plasticmalingen af stuk ganske hurtigt. Ligeledes kunne kalk placeret i de mange hjørner mm også fjernes efter opblødning.

Denne sidste måde kan jeg anbefale som den langt hurtigste. Selvom der måske kun er tale om ganske moderate mængder stuk, mener jeg, at en kompressor ville være en god investering.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg er lige startet på at rense stuk ned i vores herreværelse (som anført på blå-tegningerne, min kone er ikke helt enig smile).

Stukken består af et ugle motiv, og er meget detaljeret med dybe riller, fjer mv. og er derfor temmelig besværlig at rense - jeg er midt i at forsøge med træspyd og tapetklister.

Hvordan, præcist, anvender man en kompressor til at rense ned med - er det efter påføring af tapetklister, vente 24 timer (skal klisteret være helt tørt?) og derefter blot bruge trykluft til at blæse plastikmalingen ned med ?

Mvh

Peter
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også