Vådrum og fugtig ydermur

Hej Lav-det-selv

Vi har for nylig overtaget et hus fra 1909, og kastet os ud i et gør-det-selv projekt af kolossale dimensioner.
Huset har charme og sjæl, men også en del skavanker - ikke mindst som følge af tidligere ejers hjemmelavede løsninger (f.eks. badekar på førstesal i en rum med spanske vægge, muret ind i cement, hvor vandtilførsel kom via en gammel toiletcisterne). 

Mange af de værste ting har vi haft fat i, og generelt begynder det at ligne noget. Der er stadigvæk ting til de næste mange år, men vi kan bo her (og gør det med glæde). Nu er vi dog rendt ind i en ting, jeg ikke selv har super meget forstand på (det sker ofte og tit, for jeg er ret ny ud i gør-det-selv, men jeg anser mig selv som lærenem): 

Badeværelset i stueetagen ligger op til en solid ydermur der har været plaget af fugt. Så meget, at vi er begyndt at se tegn på skimmelsvamp i det tilstødende rum, der gerne en dag skulle blive til et lille hjemmebibliotek. 

Vi har bidt i det sure æble og haft en ekspert ude og se på det (omtrent de dyreste ti minutter i mit liv), og hans konklusion var egentligt ret hurtig og ligetil - badeværelset er pakket ind i vinyl (som følge af tidligere ejers renovering) og det gør, at vand der kommer ind i ydermuren ikke kan komme ud igen, og derfor søger ind og op i stedet. Hans anbefaling var, at vi fik vinylen ned, og det kunne kun gå for langsomt.

Vi har fået åbnet op i brusenichen, hvor fugtproblemet var værst, og finder både gips og fugeskum under, sat direkte op på ydermuren (ikke første gang vi er stødt på det i huset heller). Det skal også ned. En affugter har også været sat op, og det ser generelt ud til at hjælpe på problemet.  

Mit spørgsmål her er så, hvordan vådrumssikrer vi fremadrettet badeværelse og specielt bruseniche, uden samtidigt at ende i samme situation igen, hvor vi forhindrer fugt der kommer udefra i at slippe ud af væggen igen? Hvad er den smarte ting at gøre? Hvad kan vi gøre selv, og hvad skal vi regne med vi må punge ud for at få prof hjælp til?

På forhånd tak for svar
Fam. Weitling




2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan er ydermuren bygget op, hvad består den af, er der hulmur, isolering osv?
Er der støbt sokkel, med murpap? Er der fungerende og sundt tag, med tagrender?

Det gælder først og fremmest om at stoppe fugt tilførslen til muren, derefter skal den tørre, før kan man begynde at tætne den for vand indefra.

Det skal sikres at muren ikke bliver tilført fugt fremover, hverken ude eller indefra.

Elektronikteknikeren
Der har førhen været et underlag af beton udenfor helt op til ydermuren. Muligvis tænkt som en parkeringsplads eller et sted at stille skraldespande, men den havde en hældning der bare ledte al regn direkte ind til muren, så den har jeg brudt op og fjernet.

Tørretid giver mening, og det skal vi nok tænke med i det hele.

Selve muren er bygget på nogle massive kampesten og har været hulmur, men mig bekendt er der blevet skudt hulmursisolering ind for nylig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis