Stiga villa vil ikke starte.

Hej alle sammen. Jeg har lige købt mig en Stiga villa 14 HST fra 2010, da jeg prøvekørte startede den nødtørftigt, drejede ikke rundt så stærkt men den startede. Nu ville jeg så lige starte den idag, den kom igang på samme måde, og slukkede den igen. Ville så prøve en gang mere, og her skete der intet. Jeg har prøvet at starte den direkte fra plus til starteren, her vil den godt starte. Hvad kan det mon være? Måske startrelæ, men går de i stykker på denne måde?
Hej alle sammen. Jeg har lige købt mig en Stiga... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu har jeg så købt et nyt relæ, monteret det, og absolut intet sker. Den starter stadig fint med kortslutning, hmm. 
Thebigbad skrev den 15-11-2022 16:56:03

Hvis den kan kortsluttes og derved starter, og holder sig igang efterfølgende, er alle sikkerhedssystemer så udelukkede som synderen? 

 Nej det kan du ikke regne med..

Prøv at tage de små ledninger med stik af relæet, sæt så en ledning til stel fra den enen terminal, og den anden til terminal til +
Starter den skal du ud og lede efter fejlen i styrestrømmen og sikkerhedskontakterne.


Vi prøver igen, i morgen --
Den starter sgu på den måde. Hvordan fejlfinder jeg på de ting du nævner? 
Du skal have funden sikkerhedskontakterne, og se om de bliver aktiveret. Jeg ved ikke om de virker på plus eller minus, det er lidt forskelligt.
Der sidder en sikkerhedskontakt i sædet, sikkert også på kobling eller bremse (eller begge), samt hvis klipperen er aktiveret.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Men helt lavpraktisk, hvordan måler jeg så på det? Er tændingslåsen udelukket som værende defekt, nu hvor den fint kan slukke maskinen på nøglen efter jeg har kortsluttet den?
Næsten intet er udelukker  
Jeg har selv en Hustler Zero turn, den har lige drillet med den ikke ville starte, her var problemet et relæ oppe ved tændingsnøglen.
Men hvis du har noget der kan vise gennemgang, (lys/lyd, eller ohmmeter) så gå alle sikkerhedskontakterne igennem og der er gennemgang når de er aktiveret.
Kontakterne kunne se sådan her ud, men der findes mange forskellige typer,  også med flere stikben og funktioner.
Kender ikke din Stiga model, så kan desværre ikke alle detaljer ..

Men tjek også lige om der er sprungen en sikring...


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis