Liguster novemer

Hej er det her i november jeg kan tage mine små liguster jeg har lavet af stiklinger og plante der hen de skal stå,eller skal der være mere koldt?der skulle have stået november. 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er fortrinlig at plante liguster i Oktober og November. Du er stort set sikker på at jorden ikke bliver for tør. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Dem skulle du have plantet i juli , nu er liguster meget nem "idiotsikker" plante , så lav et hul med et lille jordbor i skruemaskinen  ,og ned med dem , og ingen vanding , de fleste vil nok komme til foråret ..... held og lykke med det . 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Tak for hjælpen det er stiklinger der har dannet rødder,de er blevet til små liguster,de skal bare flyttes hen hvor de skal stå.
Kom endelig i gang. Det er jo næsten "forår" nu lige. De skal hverken have ekstra vand eller gødning lige nu. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Helt enig med ev elmand, oktober og november er absolut bedste tidspunkt for udplantning, så er planten i dvale, og jorden er tilpas fugtig. At plante i juli som Karl Smart foreslår er det rene vrøvl, jeg vil da ikke påstå at det er umuligt, men det kræver at de vandes næsten dagligt, og der er absolut ingen fordel ved det. I øvrigt kan man i de planteskoler jeg kender slet ikke købe liguster før omkring september /oktober netop af samme grund.
Annonce
lige mht. Ligustrum Vulgare specifikt er optimal at plante nu som solaris og ev elmand også siger.
Efterår = plantetid    (september, oktober, november). Det er der jeg selv planter...

Nogle arter er mere følsomme for plantetidspunkt, men det skal du ikke bekymre dig for i dette tilfælde...

Planter du om sommeren hvor vejret er til den "tørrer" siden i stedte for om efteråret, så skal du ALTID vande i en god periode for at rødderne udvikler sig og etablere sig ordentligt. Det kan godt lade sig gøre, men vil aldrig selv gør det. Planten er alligevel ved at gå lidt i dvale tilstand om efteråret, så det er her den vil lide mindst tab.
Jeg prøver lige en gang til , hvis man selv laver sine liguster stiklinge , som jeg formoder at trådstarter  selv har gjort , så klipper man i juli nye og så lange skud som muligt 40+ cm fra  gode og sunde ligusterplanter , river de nederste blade af og klipper toppen af ,  så er de klar til at blive plantet  på blive stedet  , man laver et hul med en skruetrækker med en dybde på ca 15- 20 cm , putter 2 stiklinge ned i hvert  hul og trykker jorden til , og ingen vand eller gødning overhovedet , 3- 4 år senere er de oppe i en højde af ca 150 cm . og det bedste prisen , nul kroner 
Hvis vi taler om indkøbte barrodsligusterplanter , så er det rigtigt at det er nu de skal plantes , jorden er varm og fugtig .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Trådstarter skriver: Hej er det her i november jeg kan tage mine små liguster jeg har lavet af stiklinger og plante der hen de skal stå,
Det fremhævede får mig til at opfatte at det er planter som står og er begyndt at slå rod. Derfor sidestilles de med planteskole barrodsplanter 
Ellers må trådstarter korrigere det. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ganske kort , trådstarter kunne med fordel have startet (juli)  sine stiklinger på blive stedet , i stedet for at starte dem et andet sted , for  så nu flytte dem nu til blive stedet ,,,,,,,,,,slut  herfra ....................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Tak for hjælpen alle sammen,jeg er måske ikke den bedste til at forklare så jeg prøver lige igen:)jeg har små ligusterplanter som jeg har lavet af stiklinger,de har fået rødder og klar til udplantning hvor de skal stå resten af deres levetid.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis