Skal sikkerhedsventil fra vvb være tilkoblet afløb?

Vores er ikke og er begyndt at dryppe (og smed 5-10 liter i går pga en overophedning efter service indstilling). Den er ikke tilsluttet afløb - og afløb er i modsat ende af rummet.

(Og så var servicemanden pænt oppe at flyve over, at den forrige ejer havde proppet mit pillefyr med vandtank sikkerhedsventil af med en prop. Pænt glad for at have haft prof service før vinteren for alvor sætter ind)
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Afløb fra sikkerhedsventil skal fremføres frostfrit til afløb. Afløbet skal udføres så “dryb” let kan ses. Det kan udføres ved f.eks. at skære afløbsrøret skråt af i enden og placere udløb nogle cm. over afløb.
At proppe en sikkerhedsventil er absolut “ no go”. 

Søren O
Det kan også gå ned i en spand men det er upraktisk da den skal tømmes en gang imellem. Jeg har da også set det ud igennem muren til det fri. Men også her gælder at overløbet skal ende synlig over afløbet så man kan se hvad der sker og at sikkerheds ventil virker selv om der er en   mus der bygger rede i afløbet  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Søren O skrev den 10-11-2022 15:54:40

Afløb fra sikkerhedsventil skal fremføres frostfrit til afløb. Afløbet skal udføres så “dryb” let kan ses. Det kan udføres ved f.eks. at skære afløbsrøret skråt af i enden og placere udløb nogle cm. over afløb.
At proppe en sikkerhedsventil er absolut “ no go”. 

Jeg er også lidt rystet. Kan slet ikke sætte mig ind i, at dét er fremgangsmåden uanset hvor handy man er. 

Når dryp skal ses, hvorfor skal det ses? 

Du skal kunne teste sikkerhedsventilen visuelt. Altså om den lukker vand ud.

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Ildstaal skrev den 10-11-2022 18:23:58

Du skal kunne teste sikkerhedsventilen visuelt. Altså om den lukker vand ud.

Super. Jeg må have en vvser ud at melde der mangler afløb, melde det til ekerskiften, og så håbe på det bedste. 

Det sagt, så er det seriøst svært at finde ledige vvsere i Nordsjælland. Jeg har efterhånden talt med 10+ som alle aldrig vender retur
Annonce
Jeg har en alm. Havelange fra min der går til afløb, er ikke sikker på om det er "lovligt" Men det fungere da upåklageligt. Måske det var en mulighed for dig istedet for at skulle etablere afløb? 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Ildstaal skrev den 10-11-2022 20:18:27

Jeg har en alm. Havelange fra min der går til afløb, er ikke sikker på om det er "lovligt" Men det fungere da upåklageligt. Måske det var en mulighed for dig istedet for at skulle etablere afløb? 

Den skulle i så fald ligge løst henover et gulv, desværre. Men det kunne jeg forestille mig var ejerskiftens forslag 🫠

Haveslange tilkoblet direkte til sikkerhedsventilen er på ingen måder lovligt, haveslangen kan let blive blokeret/klemt!

I min optil uansvarligt!

Hvis haveslangen, med passende lysning, f.eks. er tilkoblet a la nedenstående foto, er det sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Såfremt haveslangen eller tilsvarende bliver blokeret ryger vandet ovenud.

Man kan ligeledes let visuelt kontrollerer om sikkerhedsventilen er tæt.
Trådstarter:
Du får ikke noget ud af ejerskifte. Der er ikke sket skade og der er ikke en skade på vej. Det eneste du har en vand på gulvet. Du kan sætte en spand under. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis