Parketgulv

Vi skal til at lægge et nyindkøbt parketgulv (14 mm ask fra Timberman) og inde på Timberman's hjemmeside kan vi så læse os til, at der rundt om faste installationer, skal laves en såkaldt dilatationsfuge, for at gulvet kan bevæge sig.

Vi skal lægge gulvet på spær og spånplader - og vi har en brændeovn, som vi havde tænkt os skulle stå på gulvet med en glasplade under.
En fuge vil gøre dette mindre pænt... så derfor vil vi gerne vide, om det overhovedet er nødvendigt - eller om der er en anden løsning? Kan gulvet ikke give sig i de par mm. man giver det ind til væggen? Og er det ikke nok?

Tak for hjælpen,
Katrine.

navigare necesse est
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen problem.... Kør du bare videre som planlagt.

Med faste instalektioner tænkes der mere på fx rør til radiatorer og faldstammer. Glaspladen ligger jo ikke mere fast end som så...

Jeg har selv en tilsvarende konstruktion i alrummet, og det er helt uden problemer.

Men når du vasker gulv kan du let få lidt vand ind under glaspladen, pas på med mængden af vand... Du kan også løfte et hjørne af glaspladen så du fx kan få et stykke stof ind under eller en køkken rulle, så du kan tørre efter.. Ja man kan bøje glaspladen så meget at man kan få kluden ind under..
Men det betyder også at man kan få skidt ind under, men det er ikke noget problem hos os, vi har brændeovnen på 2 søson og det eruden problemer, og vi fyrer dagligt i ovnen.

MVH Njord
Tak for svaret - det var jo også det vi håbede på.
Mht. problemet med snavs og vand under glaspladen, så har vi planer om at lægge en tynd linie med silicone rundt langs kanten af glaspladen.
Det var et tip vi fik fra det sted, hvor vi købte brændeovnen - men vi har jo altså ingen erfaringer med, hvordan det virker, da vi ikke har lavet det endnu... :wink:

navigare necesse est
Hej Katrine

Rådet med silikone fugen har jeg også hørt andre steder. Men har også hørt at man med fugen er sikker på at der kommer skidt på denne og den bliver træls at holde, og sikkert skal skiftes en gang om året !!!

Det er ikke noget problem at vaske med små mængder vand. Selv har jeg købt et prof vaskesystem emd en kardan hængt plade og et langt skaft. En klud med microfiber... Der skal kun anvendes ganske lidt vand og det tager kun den halve tid af at vaske med den gammeldags klud...
de 500,- er rigtig godt givet ud. Og efter et par gange får du taget omkring glaspladen, så er det heller ikke noget problem mere... Vupti det hele går som en leg !!

Hvad angår aske støvsuger jeg det bort med en forsatsspand, ashpot systemet... Det virker fint, men der kommer en del støv i filterposen på støvsugeren, så husk at tømme askeen ud når posen er fuld på støvsugeren. Efter dette kan du så tage støvsugeren udenfor og lade den køre uden pose, skiftevis hold for slangen og slip igen. Så bliver der blæst en del støv ud af filtrene på støvsugeren. Siden er jeg gået videre med en lille industristøvsuger, den der bruges i værkstedet, det kører super da der på denne er et filter der er meget størrer og som kan gennemblæses med trykluft.

Bare et par små råd ! :lol:

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis