Kan jeg bruge led spot istedet for halogen spots?

Jeg har derhjemme et loft fyldt med spots 30 stk ialt som hver lyser med halogen pære, osram gy6,35. De bruger hver 35 w, og givet energi priserne som de er nu kan det helt klart betale sig at få skiftet disse.

Jeg har kigget på nogle led dæmpbare nogle, nemlig disse https://nettoled.dk/ledpaerer/gy6-35-stift/d%C3%A6mpbar-gy6-35-led-lampe-detail

Efter noget tids læsning fandt jeg så frem til at det ikke sikkert jeg bare Kan skifte pærene ud, da transformeren som driver den er formentlig er til halogen, og den vil nok ikke kunne virke med led?

Men hvordan kan jeg sikre mig det? 
jeg kan ikke se hvor transformeren skulle være?
Og kan jeg teste det ved at bare skifte en ud og se om det virker? 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin
S. Fabrin
14646 4400
I beskrivelsen står, at pæren kan bruges med 12 V  DC/AC, så de burde kunne bruges som erstatning for dine halogenpærer, såfremt de er til 12V.

fase
Kiddi
Kiddi Trådstarter
35
Nå.. Så det hsr ikke noget med effekten at gøre, spændingen skal bare være den samme? 
S. Fabrin
S. Fabrin
14646 4400
Kiddi skrev den 09-11-2022 21:48:00

Nå.. Så det har ikke noget med effekten at gøre, spændingen skal bare være den samme? 

Ja det er rigtigt. Det er vigtigt at spændingen er rigtigt. For nogle LED pærer kræves en LED driver. LED driveren giver normalt en jævnspænding ud. Dine LED pære er angivet til kunne bruges ved jævn- eller  vekselspænding.

fase
Annonce
Kiddi
Kiddi Trådstarter
35
Hvad med dæmningen kræver det at jeg har en led dæmper eller kan jeg bruge min halogen dæmper? 
efry
efry
843 2730
Dine LED pære er angivet til kunne bruges ved jævn- eller  vekselspænding. 
Det er korrekt i teksten under det blå billede, men i det blå billede er der angivet 12 V-DC.
Det bør nok undersøges om de kan fungere med 12 V-AC inden man køber for mange af dem.
GodeVen
GodeVen
421 5220
Hvis det er rigtigt med 30 stk 35W pærer, er der brugt mere end en forsyning. Man bruger ikke 1000W strømforsyninger i almindelige huse. Ved 12V er det 87,5 ampere. Enten er det til lavere effekt, eller det er splittet ud på flere.

1000 watt halogenlys er pænt meget. Det svarer til 15-20 almindelige bilforlygter tændt på samme tid.

Annonce
Kiddi
Kiddi Trådstarter
35
De er splittet ud over 3dæmper

Machine
Machine
65 2670
Prøvede selv at skifte halogen ud med LED også 12V, 6 på en PSU. Det endte med jeg måtte lade en halogen blive, da det ellers blinkede.
Kiddi
Kiddi Trådstarter
35
Jeg kan se at dæmperen ikke kan drive led, men kun hallogen. Så det går nok ikke med mindre jeg skifter min ihc dimmer ud med en som kan tage led. 
Jeg har skrevet til leverandøren og han bekræfter at pærerne kan monteres som erstatning for halogenpærer uden at skifte til LED driver. Jeg har bestilt 2 stk og vender tilbage når de er testet

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Populært lige nu

1. Tænder når strømmen er billigst
    Grøn energi og sparetips (læst 2187 gange)
  2. Hvilken VVS´er har ret?
    Lav-Hus (læst 562 gange)
  3. Kun halvdelen af komfuret virker
    Hårde hvidevarer (læst 501 gange)
  4. Stavvibrator hvor stor?
    Lav-Hus (læst 253 gange)
  5. Træk fra fodpaneler fra krybekælderen
    Lav-Hus (læst 275 gange)
  6. Køb af label maker
    Gadgets & dimser (læst 468 gange)
  7. Fjerne rust på file.
    Værktøj og maskiner (læst 280 gange)