Håndværker har fuget mine vinduer forkert

Hej med jer

Jeg har haft en tømrer til at fuge mine nye vinduer udvendigt. Det er træ/alu og han har fuget ud på ALU-rammen. Jeg har kontaktet vinduesproducenten og der er ikke nogen tvivl - fugerne skulle pilles ud igen.
Det har tømreren nu gjort, men træet er ridset. Tømreren fortæller, at der er lige meget fordi den nye fuge vil dække det ridsede træ og han sagtens kan lægge en fuge, som ligger helt ud til kanten mellen alu og træ.
Jeg kontaktede en fugemontør (fordi jeg ved ikke en gammel skid om de her ting), som fortæller at vinduerne skal slibes og males før man kan fuge dem pænt igen. 

Hvem har ret tømreren eller fugemontøren?

Jeg overvejer at klage til ankenævnet, men jeg ved ikke om jeg har en god nok sag. Allerhelst vil jeg bare have nogle pisse flotte fugede vinder.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand
ev elmand
22926 7480
Velkommen på lds.
Lad tømrer fuge de vinduer og lad de enkelte ridser være som de nu er. Du kan normalt ikke se ind bag alukanten undtagen hvis du står med "tandlæge spejl" ( lidt overdrevet men alligevel) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Jacob S.
Jacob S. Trådstarter
2
Tak for svar, Erik.
Jeg sender lige lidt billeder, så du kan se hvad  jeg mener.
Spar Vinduer har lige meddelt, at vi ikke længere har garanti på vinduerne på grund af deres fugning og på grund af de efterfølgende skader.
AllanE
AllanE
2214 2650
Det er da helt galt, at en prof tømrer ikke ved, at fugen skal stoppe før alu-kanten! Og har han fuget uden bagstop eller er den pillet ud bagefter? Bagstop giver fugen den korrekte buede form, så den er dybere i siderne end på midten.

Tvivler på, at han er i stand til at lave det pænt og efter bogen. Jeg ville ofre pengene på fugefirmaet. Det vil nok irritere dig fremadrettet, hvis det bliver grimt.

Mvh. AllanE
Annonce
lyhne1
lyhne1
1562 4700
Det er så irriterende, når man hyrer folk til det, og de så ikke gør det ordentligt! 
Anyways.. så har jeg svært ved at se, hvad der er op/ned på fotos..
Men så vidt jeg husker må der gerne fuges til forkant af alu i siderne (måske også i top?) Men i bunden skal der være ventilation.. 

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

AllanE
AllanE
2214 2650
Der må ikke fuges til forkant.

Alu-listerne er skruet fast på træet, men med et par mm afstand, som giver ventilation mellem træ / alu. Uden ventilationen, vil fugten ikke kunne slippe væk fra træet. Det er en stensikker vej til råd og kort levetid   

Derudover vil en glarmester ikke kunne servicere vinduet, hvis det skulle blive nødvendigt. Det gør de nemlig ved at skrue/tage alulisterne af for at komme til glasset.

Mvh. AllanE
lyhne1
lyhne1
1562 4700
AllanE skrev den 14-11-2022 10:43:02

Der må ikke fuges til forkant.

Alu-listerne er skruet fast på træet, men med et par mm afstand, som giver ventilation mellem træ / alu. Uden ventilationen, vil fugten ikke kunne slippe væk fra træet. Det er en stensikker vej til råd og kort levetid   

Derudover vil en glarmester ikke kunne servicere vinduet, hvis det skulle blive nødvendigt. Det gør de nemlig ved at skrue/tage alulisterne af for at komme til glasset.

nu blev jeg lige stædig🙂

Citat fra KPKs montagevejledning:

"Ved træ/alu elementer må der 
fuges til forkant af aluminiums-
kappen i sider og top. 
Ved bundkarme skal fugen i 
bunden være tilbagetrukket af 
hensyn til ventilation. 
Ved Vision elementer fuges der 
på trædelen. Der må ikke fuges 
ud på aludelen, da denne er en 
del af rammen."

Annonce
AllanE
AllanE
2214 2650
Kender ikke KPKs alm. vinduer - jeg har selv KPK Vision + et par Klarvinduer.

Men trådstarter har Spar Vinduer og de angiver at:
"Bemærk: Ved fugning af træ/alu vinduer skal fugen ALTID lægges på trædelen og ikke alu-profilen. Derved bibeholdes ventilationen og der undgås fugtdannelse mellem træ og aluminium. "

Præcis samme formulering bruger Klarvinduer i øvrigt. Jeg har haft glarmester forbi adskillige gange på servicebesøg fra Klarvinduer (pga. produktionsfejl). Hver gang afmonteres alulisten, hvilket han ikke ville kunne, hvis det var fuget. Og det er meget tydeligt, at der er ventilation bag alulisten.
Men der er så åbenbart forskel på nogle modeller, som Lyhne skriver.

Mvh. AllanE
lyhne1
lyhne1
1562 4700
Du har ret🙂
Kpk kan jo mene hvad de vil, det er kke deres vinduer🙂

@ AllanE Og det med forskellige metoder til forskellige produkter er jo et af de grimme problemer når vi hjælper hinanden. Producenterne producerer forskelligt, og det skal man være opmærksom på.
Altså vinduer, biler og computere etc. er forskellige, også indeni!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07 Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Populært lige nu

1. Tænder når strømmen er billigst
    Grøn energi og sparetips (læst 2187 gange)
  2. Hvilken VVS´er har ret?
    Lav-Hus (læst 562 gange)
  3. Kun halvdelen af komfuret virker
    Hårde hvidevarer (læst 501 gange)
  4. Stavvibrator hvor stor?
    Lav-Hus (læst 253 gange)
  5. Træk fra fodpaneler fra krybekælderen
    Lav-Hus (læst 275 gange)
  6. Køb af label maker
    Gadgets & dimser (læst 468 gange)
  7. Fjerne rust på file.
    Værktøj og maskiner (læst 280 gange)