Byg selv lille kommode, hvordan laver jeg pæne samlinger

Hej med jer

Jeg pønser på at bygge mig en lille simpel kommode, af nogle krydsfiner-pladerester jeg har liggende.
Jeg er dog 8 tvivl om, hvordan jeg laver de pæneste hjørnesamlinger?
Det skal bare være en rektangulær kasse på ca. B:100 H:60 D 27 (det er resternes bredde🙂)
Min tanke var at lave nogle pæne smigskårne hjørner, men hvordan får jeg det til at sidde sammen? Jeg er med på, at en bagbeklædning vil kunne hjælpe, men jo kun i den bagerste del.

Gode ideer er velkomne!🙂

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Smigskårne hjørner er nok det sværeste. Men med lim og vinkelbeslag kan det sikkert lade sig gøre. 
Jeg ville lave overplade og den nederste så de går ud til kanten af siderne. Så er det nemt at samle med dybler og evt. skjulte skruer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak Erik.. 
Ja, det er også min overvejelse, at droppe smighjørnerne.. jeg tænkte bare det kunne se flot ud, og var en ok. Udfordring 🙂
Men hvis hjørnerne glider fra hinanden eller skal bruge klodsede beslag, går ideen lidt af🤣

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Smighjørner kan sagtens samles så de bliver stærke, det kræver bare lidt tålmodighed.
Saml et hjørne af gangen og brug nogle store vinkler der kan holdes på plads med skruetvinger mens limen tørrer. så du har 2 "store vinker" inden de så sættes sammen.
Du kan eventuelt bruge dyvler eller fisk for at holde samlingerne på plads så hjørnet ikke skrider, men vinkler i hjørnerne er nemmere at styre.
Jeg har skåret nogle trekantvinkler af en gammel bordplade og boret huller i, så skruetvingerne kan trykke vinkelret på pladen. Du kan se dem i brug på det nederste billede, både i hjørnet men også til at holde pladerne ned mod bordet. Alu vinklen var kun med til at holde pladen mens jeg satte det sammen...
Når du til sidst skal samle de 2 sider med hinanden skal du selvfølgelig have nogle tvinger der er så lange at de kan nå hele længden  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis