Spørgsmål om åndedrætsværn

Hej allesammen,

Jeg for nyligt købt et åndedrætsværn (3m reusable half mask), som jeg bruger ifm. spraymaling. Det er første gang, jeg bruger sådan en maske, så jeg har fulgt anvisningerne for, hvordan man bruger produktet korrekt, og synes selv det fungerede udemærket første gang jeg havde det på. Jeg havde dog en lidt "kemisk" smag i munden dagen efter, når jeg drak vand, hvilket jeg fandt alamerende. Jeg det dog ikke dårligt, da jeg malede udover at det til tider var anstrengende at have masken på, da åndedrættet ikke er det bedst.

Er der nogen af jer, som har erfaring i at bruge et åndedrætsværn, som det jeg bruger? Og har haft lignende oplevelser? Når jeg maler i mit værksted er det ret heftigt ift. lugt/gasser, så meget vigtigt for mig at jeg beskytter mig ordenligt, og ikke sætter helbredet på spil. Hvis i har nogle gode tricks til hvordan man sikre, at masken sidder korrekt, må i meget gerne dele.

Derudover, er jeg også i tvivl om, hvor ofte man skal udskifte sine filtre. Hvis nogen har gode tricks til at vurderer det, må i gerne dele! Det er min plan at købe dem her.

På forhånd tak!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gregeren
Gregeren
4688 2830
Der er vel opløsningsmidler i det du maler?

Du skal have et A2 filter som beskytter mod organiske dampe fra opløsningsmidler. Partikelfilter sidder så uden på dette. Alternativt et kombinationsfilter.

Et partikelfilter alene er slet ikke nok.

Filtrene har en holdbarhedsdato efter åbning, påtrykt emballagen. Denne dato går du efter, som udgangspunkt.

Begynder du at kunne lugte noget før udløbsdatoen, skiftes øjeblikkeligt, og næste gang lidt før.

Elektronikteknikeren
Jenneren
Jenneren Trådstarter
14
Hm... det er helt almindelige spraykander, som dem her, jeg bruger, men ved ikke noget om, hvormeget eller lidt opløsningsmiddel der er i.

Såvidt jeg ved bruger jeg det her filter nu, så opfylder vel også de ting du skriver.

Tak for input!
Gregeren
Gregeren
4688 2830
Det filter du bruger nu er muligvis ok, men det du linkede til tidligere var et partikelfilter.

Du skal læse på filterets datablad, om det dækker de opløsningsmidler der er listet i sikkerhedsdatabladet for malingen.

Elektronikteknikeren
Annonce
Jeg kan slet ikke se at du linkede til et filter. Hos mig er linken til en webshop der hedder runforcover.dk
Hvis vi skal hjælpe må du linke til det konkrete filter du har købt.
karl smart
karl smart
2004 2600/2700
Du skal bruge et værnemiddel med et aktivt kulfilter , det beskytter mod usunde dampe....

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
ev elmand
ev elmand
22926 7480
JohnLarsen. I det allerførste indlæg fra trådstarter er der 2 links. Først til det du nævner (3m reusable half mask), 
Længere nede er ordet >anvisninger< med grønne bogstaver hvilket indikerer at det også er en link 
Ligeledes i andet indlæg > dem her< og senere > det her< 
Jeg medgiver at det også med mine øjne er lidt svært at skelne denne farveforskel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Annonce
Ups, de var der. Sorry guys.
Og filterinfo nævner beskyttelse mod visse gasser. Der skal vist en maler e.l. anden fagperson ind over. Jeg klarer det ikke.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07 Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Populært lige nu

1. Tænder når strømmen er billigst
    Grøn energi og sparetips (læst 2187 gange)
  2. Hvilken VVS´er har ret?
    Lav-Hus (læst 562 gange)
  3. Kun halvdelen af komfuret virker
    Hårde hvidevarer (læst 501 gange)
  4. Stavvibrator hvor stor?
    Lav-Hus (læst 253 gange)
  5. Træk fra fodpaneler fra krybekælderen
    Lav-Hus (læst 275 gange)
  6. Køb af label maker
    Gadgets & dimser (læst 468 gange)
  7. Fjerne rust på file.
    Værktøj og maskiner (læst 280 gange)