spørgsmål ang. Skalcem 100, pudset facader (udvendigt) samt det løse :-)

Jeg søger noget vidensdeling fra jer der har erfaring med overstående.       
(faglært mure så vel som gør-det-selv folk).

Jeg har selvfølgelig læst op på området, og er selvfølgelig blevet lidt klogere på området.
-Men en ting er at læse om ting, og så faktisk at have erfaring med skidtet!

Derfor vil jeg meget gerne høre om jeres viden og erfaring, samt måske få aflivet en myte eller to.
Jeg vil gerne undgå at lave nogle alt for dumme fejl, og måske i sidste ende med at gøre mere skade end gavn.

Mine "dumme" spørgsmål går på:
  • Må man egentlig påføre Skalcem på et eksiterende lag af Skalcem uden at rense, pudse op eller anden forbehandling? (f.eks. hvis man ønsker at skife farve på facaden.) Hvis nej, hvorfor?
  • Er tyndpuds nok til at Skalcem kan binde på muren, eller skal det være et dækkende pudslag?
  • Hvilken pudstyper og metode er bedst på udvendig murværk (Beraping, Sækkeskuring, Vandskuring, Filtsing etc. etc) når vi snakker tyndpuds og ikke dækkende pudslag?
  • Pudset facader kan ikke gøres om ved ældre murværk uden det ødelægger murstenene - korrekt?
  • Puds generelt har kun kosmetisk funktion?
  • Hvorfor er røde sten bedre end gule sten generelt bedre til at pudse på?
  • evt. andet bonus viden jeg ikke lige har tænkt over som skal med???
På forhånd tak.   

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min egen erfaring med skalcem:
Jeg har malet huset ovenpå tidligere pudset facade med skalcem, her skiftede jeg farve til hvid (fra mat hvid). Vi rensede let facaden forud med algefjerner og herefter malede vi med skalcem af 2 omgange. Det holder nu fint på 5 år.

Ift. om der skal renses inden, du bør ihvertfald være sikker på du har et rent underlag uden alger, og sørg for at male vådt i vådt. Dvs. forvand underlaget inden påføring af malingen. (taler af erfaring).







Jeg kan ikke svare på det hele. Tryk her forLINK til en side som du måske har læst. Her er mange af svarene
De 3 sidste af de  4 tyndpudsmetoder du nævner kan bruges udendørs og er stort set forskellig navne for næsten det samme. 
Det er blot måden man laver det og derved lidt forskellig overflade. 
Når man har behandlet en mur med en af metoderne, så kan man ikke genskabe den oprindelige overflade. Og den behandlede overflade kræver ofte mere vedligehold end den oprindelige facade mur. Måske fordi man stiller højere krav til en ensfarvet overflade. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for linket, og tak for dit input (en nu engang) Erik.   
Det sat lige nogle flueben, så nu er jeg blevet det klogere.

Det er da helt sikkert noget med ensartethed på overfladen at gøre, men tænker at fugt heller ikke kan vandre ind og lægge sig i nogle "lommer", hvis noget puds skulle skalle af facaden, hvilket jo slet ikke er ønskeligt.
Det er derfor at man skal tænke sig om, inden man pudser sin facade, for det forpligter.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også