Forvirring ventil og thermostat på gulvvarme, hjælp :)

Hej, jeg har beug for lidt sparring fra nogle der er mere kyndige til gulvvarme end jeg selv er.

Vores pumper masser af varme (fremløbstemperatur på ca 38 grader) men temperaturen ændrer sig ikke i huset. Der er varme på rørene til de forskellige kredse, hvis jeg lukker den røde ventil (se billede nedenfor - er det en kontraventil?) men jeg er ret sikker på den ventil skal være åben, da den altid har været det og da jeg antager den ikke blander tilbageløbsvandet med det nye varme vand, hvis den er lukket, er det rigtigt forstået?

Derudover virker det som om det varme vand ikke rigtig bliver cirkuleret rundt, når jeg lukker den røde ventil på trods jeg kan mærke det på rørene til kredsene, og tilbageløbsrørene er også meget kolde når ventilen er lukket…

Hvis jeg derimod åbner ventilen kan jeg se at fremløbstemperaturen falder markant fra før ventilen til efter der hvor cirkulationspumpen sidder…men det er måske blot fordi tilbageløbsvandet stadig er koldt, da det varme vand ikke er cirkuleret nok rundt endnu?

På forhånd tak til nogen der kan hjælpe…vi fryser!! :)
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand
ev elmand
22926 7480
Du skal have tålmodighed. Det er et godt tegn at fremløb falder i temp. så lad det blive ved den indstilling i flere timer og se om ikke retur så stiger i temperatur. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Mikkel83
Mikkel83 Trådstarter
17 2770
Hej erik, jeg tænkte også at ventilen skulle stå åben så tilbageløbsvandet blev blandet med det varme fremløbsvarm. Temperaturen der ryger i kredsene er steget nu efter ventilen har stået pben hele natten. Men hvad sker egentlig hvis man lukker kontraventilen? Jeg kan ikke rigtig forstå hvornår man nogensinde skulle lukke den…
ev elmand
ev elmand
22926 7480
Jeg er ikke sikker på at det er kontra ventilen. Det eneste du behøver at tænke på er om du får varme på. Og derefter naturligvis regulere lidt så der er passende og behagelig varme. 
Det gør du ved at skrue lidt ned for fremløbs temperatur, Lige netop så de fleste telestater kalder på varme det meste af tiden. Bliver det koldere så skal der juseres lidt op. Til foråret ned igen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Populært lige nu

1. Tænder når strømmen er billigst
    Grøn energi og sparetips (læst 2187 gange)
  2. Hvilken VVS´er har ret?
    Lav-Hus (læst 562 gange)
  3. Kun halvdelen af komfuret virker
    Hårde hvidevarer (læst 501 gange)
  4. Stavvibrator hvor stor?
    Lav-Hus (læst 253 gange)
  5. Træk fra fodpaneler fra krybekælderen
    Lav-Hus (læst 275 gange)
  6. Køb af label maker
    Gadgets & dimser (læst 468 gange)
  7. Fjerne rust på file.
    Værktøj og maskiner (læst 280 gange)