Højtalere lavet af skumplade, flamingo.

Hejsa folkens.
Jeg går og leger med ideern om at lave de her højtalere! De har åbenbart en fantastisk lyd og utrolig simple at lave !
Er der nogen herinde der har prøvet at lave sådan nogen ?
Hvor fandt i den flamingo og plade ? Og hvordan holdt de op over tid ?
Verdens bedste højtalere ​​​

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa
Spændende projekt - i princippet bruges bare en driver, der overføre vibrationer til en given plade. Pladen agerer membran og lyden kommer fra begge sider. I princippet kan man strippe en velvoksen enhed, og bruge magnet/spole system til "motor". På videoen bliver pladerne sprøjtemalet med spray - så er materialet IKKE flamingo, men helt sikkert af den lette type. Technics lavede for mange år siden en serie højtalere med flad sandwich membran, tror de kaldte dem honeycomb, disse var ikke så ringe, især grundet lyden jo opstår på samme akse. Jeg vil mene det  handler mest om design og hightech - skal en plade fungere som lydfrembringer, skal den svinge uden opbrydninger og resonanser. 
Ethvert legeme har en egen lyd, når det sættes i svingninger. De gamle Quad els 63 elektrostat hjt. har en tynd film med indvævede tråde, der vha. højspændt input i et kapslet magnet felt, skulle bidrage til en fantastisk lyd - dog uden den store bas. Grundet deres lave impedans, var de kun egnet med en god ( læs meget kraftig ) forstærker, da signalet herfra lige skulle igennem en højspændings trafo før hjt. ELEKTROSTAT
Anyway -  en let balsaplade, komposit pap ol. er måske brugbart - eller denne 10 MM. SKUMPLADE 
Ps - kunne være sjovt at høre om dit videre projekt..  

 

De vil mangle bas på grund af den korte vej mellem for- og bagside. Det er let at lave en video og kalde noget verdens bedste.Hvis du vil ned på 100 hz, tror jeg du skal op på 3 meter per plade.

Jeg tror du får et bedre resultat hvis du afskærmer lyden fra højttalerens bagside. Bedste hvis rummet bag højttalerne ikke er for lille. Altså som 99% af de højttalere du kender.

Her er den originale video   https://www.youtube.com/watch?v=CKIye4RZ-5k


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis