Skillevæg under jernbjælke

Kære alle,
Her i huset er der blevet fjernet en bærende væg, som blev erstattet med en jernbjælke. Nu er sagen dog den, at jeg gerne vil bygge en skillevæg på den gode, gamle måde med et træskelet af lægter.
So far intet problem. 
Normalt, når man bygger en sådan skillevæg vil man jo også fastgøre topremmen til loftet, men her er "loftet" jo en jernbjælke. 
Nøjes man med fastgørelse i siderne, vil rammen jo næppe blive stabil nok, så på en eller anden måde skal jeg jo have fastgjort topremmen til jernbjælken.
Mit take er at bore et par huller i jernbjælke og sætte toprem fast med bolte, men jeg tænker, at der måske kunne være andre bud fra jer kloge hoveder herinde, så man kommer udenom at skulle bore i jernbjælken. For den skal vel gøres fast i toppen også, når spændet er 275 cm for at være helt stabil?

På forhånd tak.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser ud til der er træ på begge sider af jernbjælken, kan du ikke skrue den nye trækonstruktion fast i den, så kommer jernbjælken til at sidde i en sandvits så det hele er låst sammen.
Men eller kan du sagtens bor og skær gevind,(eller gennemgående huller hvis du kan komme til ovenfra) og skrue en bjælke fast, et det en H bjælke så bor tæt på yderkanterne så du ikke rammer op i den midterste jernkerne.

Der findes også udstyr der kan skyde "søm" i stålbjælker, det ville jo være det nemmeste.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej je_ns, 

Tak for godt svar. 
Ja, det ville jo være et fantastisk værktøj at ligge inde med!
Det træ, der er på begge sider er bare noget pullerværk, der kun er fastgjort til gipspladen for at kunne montere den "bundgipspladen" fast, så der kunne komme en kasse rundt om jernbjælken, så det træ er desværre ikke forankret i noget som helst andet end en gipsplade, så det ville ikke kunne stabilisere. 

En skam, at jeg nok så er nødt til at skulle bore huller i jernbjælke for at fastgøre toprem - det havde jeg gerne været foruden. 

je_ns skrev den 05-11-2022 13:07:44

Det ser ud til der er træ på begge sider af jernbjælken, kan du ikke skrue den nye trækonstruktion fast i den, så kommer jernbjælken til at sidde i en sandvits så det hele er låst sammen.
Men eller kan du sagtens bor og skær gevind,(eller gennemgående huller hvis du kan komme til ovenfra) og skrue en bjælke fast, et det en H bjælke så bor tæt på yderkanterne så du ikke rammer op i den midterste jernkerne.

Der findes også udstyr der kan skyde "søm" i stålbjælker, det ville jo være det nemmeste.

Du behøver nok kun 2 huller på den afstand. Kan du skrue oppefra så er 5-6 mm træskruer ganske udmærkede. Og den størrelse huller er meget nemt at bore 10 - 20 mm kanten. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik, 

​Tak for svar! Og du tænker, at det vil være stabilt nok bare med træskruer oppefra gennem huller i jernbjælke? For så kan jeg jo passende lægge de bolte væk, jeg ellers har fundet frem, hvis jeg kan komme til at skrue oppefra. ​​​

ev elmand skrev den 05-11-2022 16:53:39

Du behøver nok kun 2 huller på den afstand. Kan du skrue oppefra så er 5-6 mm træskruer ganske udmærkede. Og den størrelse huller er meget nemt at bore 10 - 20 mm kanten. 
Når du er i gang så kan du mærke efter hvor nemt det er at bore. Og det kommer også an på hvor tyk skillevæggen skal være og hvordan den fastgøres i sider. 
Du kan bore nede fra, og skrue oppe fra.
Hvis flangen er ca. 10 mm tyk og du har en 45 x 95 reglar under så vil 5 eller 6 mm x. 50 træskruer holde det på plads. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Kan du ikke lime lægten fast med montagelim? Den skal jo kun sidde fast, så den ikke kan give sig til siden. Der vil aldrig komme et træk nedad på den. En montagelim til hårde overflader, burde let kunne holde den. Lim på lægten og så nogle skruetvinger til at holde den oppe indtil limen er tør, ville være mit bud på en løsning.

Hvis du begynder at bore nedefra, så husk sikkerhedsbriller. Jeg havde en kollega, som fik en metalsplint i øjet. Jeg har aldrig oplevet nogen med så mange smerter som ham...
Du kan fiksere træ bjælken sidevers med nogle vinkelbeslag, stem dem ned i træet. så træbjælken ligger plan med jernbjælken-

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også