Brug af Powerline på tværs af sikringsgruppe

Jeg mener at have hørt noget om et trick med kondensatorer eller lignende der gør at man kan køre sit lan netværk via Powerline og så på tværs af både faser og sikringsgrupper. Normalt skal de jo sidde på samme fase/sikring. Er der nogen der kan bekræfte det? Mvh Franz
BTW, anede ikke om jeg burde have postet dette i computer eller stærkstrøm. Så valgte her 😛
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nullen et jo delt, så mon ikke det går alligevel, hvis udstyret er af nyere dato.
Signal/støjforholdet er dårligere end hvis man benytter samme fase, men hvis afstandene mellem enhederne ikke er ekstrem, kan du få brugbare resultater alligevel.

Elektronikteknikeren
Jeg bruger Powerline på tværs af to grupper med hver sin fase. Det fungerer udmærket uden kondensator. Nullen er i øvrigt fælles for alle faser og grupper.

fase
Det med at udstyret skal sidde på samme fase, er vist noget som hidrører fra den gang ruder konge var ruder knægt. Men et rygte som er svært at slå ihjel. Jeg har i mange år efterhånden haft et Devolo anlæg kørende i mit hus, som via stikkontakter både giver mulighed for lan og wifi i hele huset. Jeg har tre enheder tilkoblet og alle sidder på hver sin gruppe, og det fungerer upåklageligt. Man får ikke samme hastighed som ved roden, men absolut noget som jeg har haft stor fornøjelse af. 
Det er også en kæmpe fordel, at hvis man af en eller anden grund pludselig har brug for et bedre signal et bestemt sted, f.eks. har vi af og til brug for wifi i en campingvogn, som står på vores grund om sommeren, og hvor børnebørn gerne vil lege (og det kan de jo ikke uden wifi), så tager jeg den ene enhed ud og placerer inde i campingvognen.
Plug and play. Jeg har ellers fint wifi i haven, men en campingvogn er jo en metalkasse, så der har signalet svært ved at trænge ind, så der er adapteren den perfekte løsning.

Kurt B. Andersen
Hej kurta. Jeg har lige set dit indlæg med det med Devolo, og dem skal der bestemt kikkes på. Men, min kammerat (som jeg egentlig spørger for) har investeret i et sprit nyt sæt fra tp-link, og ikke engang de helt billige. Der står i forbrugsforvirringen at de skal sidde på samme sikring/fase. Og vi kan simpelthen ikke få dem til at virke hvis de skal hoppe fra fase til fase. Jeg har nu bestemt mig for at sætte en hyler på den fase der er ved routeren, og så finde den samme fase i garagen, så må vi se hvad det giver. Skal nok poste update.
Takker for jeres input.
Som de andre skriver foretrækkes det at være på samme fase. Men da flere af de varianter der er på markedet kab koble fra fase til fase når disse ledninger ligge rop ad hinanden burde det også vrke på forskellige faser. Men det kommer an på modellen. Hvad for en TP-Link model er det?

Alternativt kan du få installeret en dertil egnet kobling mellem de forskellige faser i eltavlen. Så signalerne kan hoppe fra fase til fase uden problemer. Der skal en aut. el-installatør til dette.

Husk at anvend en jordet stikkontakt så jordledningen også kan bruges af systemet. Det kræver en adapter da powerline sættene i handlen ikke er med dansk jordstik. Og kun de dyrere modeller er med jordstik.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis