Murhul til fladkanal

Jeg har ført en udsugning gennem fuldmuret hus, fra kogeplade som har indbygget emhætte, til en flad aftrækskanal 23cm bred og 9cm høj
Hullet er lavet direktet i lige linje igennem indvendig og  ydermur uden prbl.
Nu står min onkel så og fortæller mig at der skal indstøbes en tentorpæl eller lign henover hullet da det kan sætte sig?? Bredde 24cm
Skal jeg gøre dette??

Mvh
Klaus 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt unødvendigt. Det skal nok holde.

Søren O
Din onkel er ikke murer. Som Søren skriver tentorstål på et hul af den størrelse, du nævner behøver ikke afstivning.

fase
Velkommen på lds. 
Jeg er mere i tvivl om størrelsen på din flade kanal. Det svarer kun til samme areal som en 160 mm rør, og når det er sug nedad så har jeg set det med 200 mm rør. Og det er mere end 50 % større i areal. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 05-11-2022 17:04:06

Velkommen på lds.
Jeg er mere i tvivl om størrelsen på din flade kanal. Det svarer kun til samme areal som en 160 mm rør, og når det er sug nedad så har jeg set det med 200 mm rør. Og det er mere end 50 % større i areal. 

90x200 mm er standard til downdraft og passer med luftstrømmen

Hej alle

Tak for jeres svar👍 og nej, min gode onkel er ikke murer,  mere stædig vestjyde😀
Ang fladkanalens dimensioner er det standart kanal fra Siemens..
Annonce
Jeg har også sådan en fra Siemens. Det lader til at fungere fremragende. (Sig til, hvis du mangler nogle stumper fladkanal🙂)
Om røret burde være større,  kan jeg ikke vurdere, men da afgangen fra kogepladen er til den nævnte fladkanal, har det vel ingen effekt, at øge dimensionen længere ude? 

Min murgennemføring er gennem en let ydervæg, så der er forstærkning ikke relevant.

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg er overbevist om at der er styr på dimensionen. Min bekymring stammer fra en lignende type emfang med undersug. Her var rør dimensionen Ø 200 mm. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg har fået VVS firma til at lave det samme.
Min udfordring er dog at de bare har sat en almindelig murstensrist udvendigt.
Det betyder der kommer meget kold luft ind i kanalen og op gennem emhætten.
Hvad har I lavet af afslutning udvendigt for at undgå dette..??
Har I evt. lavet andre løsninger der afhjælper denne udfordring..?
Hej,
Hvilken fladkanal har i brugt til ydervæggen? ​SKal det være frostsikret?

https://www.lavprisel.dk/udblaesningskit-7-rustfri-staalplastik-668859?gad_source=5&gad_campaignid=21194118666&gclid=EAIaIQobChMItIzh49WTkwMVCLKDBx2TEQe4EAQYBiABEgIHX_D_BwE#product-description

Dette er lidt dyrt, når man kan kan købe en plast fladkanal og samlemuffe for ​ca. 400 kr. Men er usikker på om det skal være en speciel slags når det udsættes for frost ved ydervæg. En rist, der lukker for træk udefra fås til 1300 på samme side. Det tusind sparet...
Mvh
Mvh
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis