Hvad gør man, når total renovering af gelcoat på dæk, ruf og fribord er nødvendig? Båden måd nødvendigvis i vidt omfang blottes til den rene, klare glasfiber under gelcoaten (Båden er nær 30 år, har sejlet langfart, har haft mange overflade skader, har haft pålimet Treadmaster i flere omgange med diverse limprodukter ovenpå oprindelig skridsikker belægning mv.)
Skal man arbejde med topcoat eller med malingsprodukter?
(Jeg har modstridende meldinger:
1. Topcoat er godt, for det arbejder bedst sammen med det oprindelige, det er tykkere og stærkere en dmaling, det holder længere, og man kan renovere en 3. gang.
2. Maling er den eneste vej frem, da gelcoat kun egner sig til brug i form og topcoat kun er egnet til udbedring af mindre skader, Det er ikke et problem, at man skal starte på den rene, klare glasfiber med primer og spartelmasse. Maling er ikke en hindring for en senere 3. renovering.
Men sagen er, at alle TROR at vide noget, men jeg kender ingen, der har prøvet det eller har en baggrund, der understøtter synspunktet.
Malingsproducenter er vel forudindtaget? Omvendt ser jeg ikke udbud af større mængder topcoat...
Hvem ved noget?
Carsten