Papieruld Livtid?

Hej Alle,

Er der nogen der ved hvad den forventede levetid er for papieruld/ træfiber isolering? Jeg kan ikke finde nogen information om forventet levetid for celluloseisolering.

Nogle af de engelske hjemmesider siger, at celluloseisolering kun har en forventet levetid på 20-30 år, er det korrekt?

Det lyder som en meget kort forventet levetid sammenlignet med glasfiberisolering eller rockwool, der har en forventet levetid på 80-100 år?

Jeg vil gerne montere yderligere 250mm isolering oven på mine 100mm ny rockwool isolering men jeg er lidt usikker på montering af glasfiber eller rockwall pga defussionsåbenhed.

Vores hus er rimeligt lufttæt, da jeg har installeret styk i alle rum samt bruger en MS fuge for at sikre lufttætheden i kannten af loftet, men jeg har en del spots i loftet. Men huset har alupap som dampspærre som jeg vil er ikke så tæt.

Kan nogen hjælpe med at kaste lidt lys på ovenstående?

Mvh

Alan
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Papiruld er nedbrydeligt og har en kortere levetid end mineraluld.

For at forlænge papires levetid tilsættes det borsyre og borax. Det er sundhedsskadelige stoffer, så producenterne må begrænse mængderne, så de er under grænseværdierne.

Det er ikke de bedste stoffer at være i nærheden af. De kan skade forplantningsevnen eller det ufødte barn. For at undgå de navne kalder producenterne det mineralsalte. Så lyder det næsten som om de tilsætter vitaminer.

Jeg ville vælge mineraluld, og helst i bats. Hvis noget skal laves om, er det langt lettere at arbejde med end et hav af irriterende "pakkemateriale".
@Myatix: Jeg vil gerne montere yderligere 250mm isolering oven på mine 100mm ny rockwool isolering men jeg er lidt usikker på montering af glasfiber eller rockwall pga defussionsåbenhed.

Har du et sundt loft, dvs. korrekt ventilation så får du ingen problemer med hverken Rockwool eller Glasuld.
Når du nu skal i gang, hvorfor så kun 250 mm?

Hvis du vælger Bats, så er en gammeldags Høtyv eller tilsvarende, et godt værktøj, til at lægge bats ude ved tagfoden, med mindre man er et ungt "abemenneske"  

Prøv at læse vedhæftet pdf fil
Hej GSH,

Ja, men i det vedhæftede dokument du sendt står:. "- Et sundt loft er først og fremmest lufttæt. Det vurderes ud fra, at loftskonstruktionen ikke må have revner, sprækker eller andre utætheder eksempelvis ved loftslemme og installationer såsom lampeudtag eller spots."

Som jeg skrev...

Vores hus er rimeligt lufttæt, da jeg har installeret styk i alle rum samt bruger en MS fuge for at sikre lufttætheden i kannten af loftet, men jeg har en del spots i loftet. Men huset har alupap som dampspærre som jeg vil er ikke så tæt. 

Vi har masse af udluftning men jeg er nok mest bekymret over sports  (EG: 13 spots i køkken, 6 spots i bådværelse) og lampeudtag i loftet med hensyn til kondens.

Vi overvejer også træfiber (https://hunton.dk/produkter/vegg/hunton-nativo-traefiberisolering-loesuld/) som en mulighed, da denne ikke indeholder bor, men i stedet ammoniumsulfat, som ikke er på sundhedsstyrelsens liste over farlige stoffer???

Men ok! Det står også at dette gælder for alle typer isoleringsmateriale. Så dybest set siger de at hvis du har spots eller et lampeudtag skal du have en dampspærre, hvilket er de fleste lofter. 

 Grunden til 250 mm er fordi jeg mener at 350mm burde være rigeligt, men måske er det ikke?
Jeg tro du bekymrer dig for meget. Alukraft er bedre end ingen dampspærre. En mineralulds isolering kan godt tåle en anelse utætheder omkring lampesteder. Det er først indefor de senere år at man er begyndt at bygge helt tætte huse. Der findes tusindvis af huse med alukraft, der ikke har problemer med fugtighed i isoleringen.

Ja måske men når man har været syg på grund af skimmelsvamp så er man forsigtig med sådan noget 
Annonce
I selve undersøgelsen pointeres det at det er målt på pudset lofter uden revner. Så hvis man har f.eks. træ liste loft så er det i sig selv overhovedet ikke tæt.
Når det så er sagt så er det væsentlige at der er god ventilation i lofts rummet. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vi har et gips loft som er spartel og jeg har brugt et ms fuge i kanten og så også stuk lister som er limet på væg og loft.

Vores loft har meget ventilation ved tagfod og op på tagrygning så luft kan cirkuler. Så jeg er ikke nervous over ventilation op på loftet.


GodeVen skrev den 07-11-2022 12:55:18

Papiruld er nedbrydeligt og har en kortere levetid end mineraluld.

For at forlænge papires levetid tilsættes det borsyre og borax. Det er sundhedsskadelige stoffer, så producenterne må begrænse mængderne, så de er under grænseværdierne.

Det er ikke de bedste stoffer at være i nærheden af. De kan skade forplantningsevnen eller det ufødte barn. For at undgå de navne kalder producenterne det mineralsalte. Så lyder det næsten som om de tilsætter vitaminer.

Jeg ville vælge mineraluld, og helst i bats. Hvis noget skal laves om, er det langt lettere at arbejde med end et hav af irriterende "pakkemateriale".

Som du selv siger skal producenterne jo overholde grænseværdierne. Jeg ville ikke selv være bekymret for papiruld på et ventileret loft. Jeg tvivler meget stærkt på at der kan måles skadelige stoffer i indeklimaet i boligen ved denne applikation. Skulle man bruge det indendørs til f.eks. gulv, så ville jeg nok vælge papiruld uden borsalte. 

Mineraluld før 1997 er på EUs liste over mulige kræftfremkaldende stoffer. Efter 1997 er de ikke.

Jeg synes papiruld er langt langt nemmere og behageligere at håndtere end batts. Det kradser ikke og kan nemt rykkes til side og meget nemt pakkes sammen igen. Med batts af mineraluld kræver det meget større omhyggelighed at få dem på plads på samme måde hvor de er tætte og ikke bliver trykket. 
GodeVen skrev den 07-11-2022 12:55:18

Papiruld er nedbrydeligt og har en kortere levetid end mineraluld.

For at forlænge papires levetid tilsættes det borsyre og borax. Det er sundhedsskadelige stoffer, så producenterne må begrænse mængderne, så de er under grænseværdierne.

Såvidt jeg ved, tilsætter man Borsyre eller Borax fordi det er flammehæmmende midler, da papiruld ellers kan brænde rigtigt godt.

Det virke bar som et kort liv tid 20-30år! Hvor mineraluld og glasfiber har et liv tid på 80-100år.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også