Sætte fyldninger på branddør

Hej lav det selv folk!
Vi har fået lagt vores lejligheder sammen i København, 
Nu har brandkravene så ændret sig for vores døre og vi er nødt til at skifte hoveddøren og bagdøren ud..
Vores foreningen kræver at vi skifter dem til noget tilsvarende som jo er enormt dyrt fordi vi har gamle, flotte fyldningsdøre i foreningen.
Jeg har læst mig frem til at man kan lime de gamle fyldninger uden på en ny branddør.
Jeg har et par spørgsmål til det.

1. tror i den gamle dør kan skilles ad så de udvendige fyldninger og detaljer kan limes på den nye glatte branddør (tænker at finde en brugt måske)
  2. Har i en ide til en måde at få en plan bagside på fyldningerne når jeg har fået dem af? Jeg har ikke mulighed for at skaffe en tykkelseshøvl.
  3. Jeg tænker ikke at jeg kan sætte hverken søm eller skruer i, så det må fuldlimes, har i et forslag til hvilken type lim?
  4. Gode råd / tips og tricks.
Jeg har vedhæftet billede af den gamle dør det skal ligne, hvis det går godt skal jeg måske også igang med bagdørene som er dannebrogslook.
Håber i kan hjælpe,
Mvh. Rasmus
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tvivler meget stærkt på projektet med at afmontere fyldningerne på den gamle dør.

Man kan købe branddøre med fyldninger. Jeg ville undersøge den mulighed.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Problemet er at det skal være med fyldninger som på billedet, det kan sikkert købes, men det koster det hvide ud af øjnene og når firmaer nu sætter de gamle fyldninger på nye døre, burde det vel kunne gøres med lidt snilde og tålmodighed.😅
Fremfor at prøve at tage fyldningerne af den gamle dør kan du da lave nogle nye fyldninger.
Ud fra billede er fyldningerne forholdsvis simple og du kommer langt med en almindelig overfræser og en dag i et værksted.
Bagefter limes dine fyldninger på branddøren.

Gamle fyldingsdøre består typisk af 2 lodrette og 3 vandrette "brædder" som er fræset/høvlet og notsamlet så man kan indsætte pladerne der sidder i midten.
Hvis du skraber malingen af vil du kunne se hvordan den er samlet, og fyldningen er jo på begge sider, fordi det er lavet af et stykke træ.
Så du kan godt skille en dør ad, men du skal så halvere de enkelte dele, derefter skal den samles igen, hvilket bliver noget nær umuligt da du har skåret halvdelen af samlingerne af  
Gamle døre er jo netop lavet af hele stykker træ, og ikke en bunke lister på en plade.

Men jeg ville også enten bestille en dør der ligner den gamle, eller gå i gang med overfræseren og lave lister der kan limes på en flad dør.... Men forvent ikke at den bliver som den gamle, tænk på at den gamle dør slutter plan med karmen, og så har et "indhak" til fyldningen. Det kan du ikke lave på en pladedør, da pladen jo slutter tæt til karmen.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Min plan var egentlig noget i den dur du beskriver pink Henrik,
Jeg tænkte at man måske med overfræser kunne tage den bagerste del af samlingen og døren så man i stedet for fer og not samlinger bare havde en fals langs kanten (den ene del af samlingen langs med fyldningen, så man kunne skille det hele ad og lime det på forsiden, jeg er godt klar over det ikke kommer til at ligne perfekt, men der er i forvejen en ekstra liste på lysningen som måske kunne dække for den detalje du nævner..

Jeg tror jeg er nødt til at prøve. Nu når jeg har fået den her tossede ide. Det kan vel ikke gå værre end galt.🤣

Ville i mene almindelig trælim ville være sufficient eller skal man ud i noget mere krads?
Hvis din branddør er træ og ubehandlet vil trælim være fint.
Er der overflade behandlet ville jeg nok vælge noget 2 komponent lim.

Husk lige at tage en bunke billeder, det kunne jo være sjovt og se om du kommer i mål med det.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også