Personfradrag, Skat

Er der nogen der kan oplyse om, hvordan personfradraget i 2021 på 46.700 kr. beregnes. Hvis man har en skattepligtig indkomst på 300.000 kr. har jeg hidtil troet, at Skat trak de 46.700 kr. fra og herefter som udgangspunkt brugte en indkomst på 253.300 kr., men det gør Skat ikke, de giver kun et procentvis fradrag på 17.718 for betaling af bundskat og kommuneskat.
Jeg føler, at jeg er gået glip af et fradrag på 28.982 kr.




Neslein
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at se på dit skatteskema, hvordan skatten er beregnet. Så vidt jeg husker, beregnes skatten af det hele og dernæst beregnes skatten af fradragene. Den beregnede skat af fradragene trækkes derefter fra den beregnede skat. 

fase
Tror du har glemt ATP (8%) ATP er ikke fradragsberettet. (8% af 300.00kr er 24.000kr)
Hvis vi antager du betaler 50% i skat og har et fradrag på 50.000kr regnes det således ud.

300.000kr minus ATP 24.000kr = 276.000kr
276.000kr - dit fradrag 50.000kr = 226.000kr
226.000kr minus skat 50% = 113.000kr
113.000kr + dit fradrag 50.000kr = 163.000kr
163.000kr % med 12 måneder = 13.583kr
13.583 er din løn udbetalt hver måned i 12 måneder.
 
Eller din månedsløn minus ATP, minus fradrag, minus skat + fradrag, giver det samme ;)
Den måde du regner det ud på vil give dig 1000kr mere i løn om måneden.

Det meget simpelt sat op og ved der flere faktorer der spiller ind.
Der trækkes ikke 8% til ATP, men for månedslønnede kr. 94,65.
De 8% er AM-bidrag (arbejdsmarkedsbidrag).

Søren O
Søren O skrev den 05-11-2022 08:49:31

Der trækkes ikke 8% til ATP, men for månedslønnede kr. 94,65.
De 8% er AM-bidrag (arbejdsmarkedsbidrag).

 Du har helt ret, my bad... :)

Annonce
Tak for alle de gode svar. Jeg har forhørt mig hos Skattestyrelsen, men er ikke blevet klogere.
Jeg er folkepensionist og havde i 2021 en skattepligtig indkomst på 251.555 kr. Skat har givet fradrag på 12,09% af 46.700 kr., bundskat = 5.646 kr. og 25,85% af 46.700 kr., kommuneskat = 12.072 kr. I alt 17.718, trods det, at jeg tilsammen har betalt 95.644 kr. i bundskat og kommuneskat.
Skattestyrelsen skriver, at personfradraget er et beløb, der trækkes af min indkomst, inden du betaler skat af beløbet. (Det kan jeg ikke få til at rime med virkeligheden).
Skattestyrelsen skriver videre. Personfradraget har intet med fast ejendom at gøre, da det fratrækkes i indkomsten. Det forstår jeg heller ikke, da det eneste personfradrag jeg har fået hovedsagelig stammer fra fast ejendom. 

På Google kan jeg ikke finde en beregning af personfradrag.



Neslein
Du må nok have fat i Skattestyrelsen igen og bede om en uddybende forklaring. 

Jeg ville ringe til dem. Det er nemmere at få en oplysende dialog via tlf. end via mail eller lign.  - og så bed dem om at tale dansk og ikke kancellisprog.


Du skriver du at du er folkepensionist. Jeg ved naturligvis ikke om du er medlem af ældresagen, men de har vist også folk der kan hjælpe med den slags og se om du får de rigtige fradrag mv.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Jeg har lige haft ringet til Skat ( i anden anledning) super flinke, og tog sig tid til at forklare mine spørgsmål.
Så ring til Skat..

Vi prøver igen, i morgen --
I forhold til personfradraget, så er det som SKAT oplyser fuldstændig korrekt. Personfradraget giver fradrag i bundskat og kommuneskat, svarende til de satser og beløb som de har oplyst.

Ud fra de oplysninger du har fremlagt, så har du en indtægt fra pension på 251.555 kr.
Heraf skal der betales bundskat (12,09%) og kommuneskat (25,85%), samlet 37,94%, eller 94.440 kr, fratrukket fradragsværdien på 17.717 kr, svarende til i alt 76.723 kr.
Der skal ikke indbetales til ATP, eller betales AM-bidrag, da du ikke længere er på arbejdsmarkedet.

Hvis du har fast ejendom, skal der betales ejendomsværdiskat udover ovenstående. Hvad det udgør, fremgår af din selvangivelse. Hvis du bor i postnr. 3400 som står i din profil, kan det let være differencen.

Hvis jeg skal komme det nærmere, så skal jeg bruge samtlige oplysninger fra din selvangivelse. Husk at anonymisere inden du evt. måtte dele med nogen.

Alternativt, så må du ringe til SKAT som andre har foreslået. Spørgsmålet du skal stille dem er dog ikke i forhold til personfradraget, men i forhold til den samlede skattebetaling. 
Hvis du har fast ejendom vil jeg tro det er her du har glemt at indregne noget.
Jeg har lige fået oplyst, at personfradraget for 2021 beregnes således:  Min trækprocent ifølge forskudsopgørelsen var 38. 38% af 46.700 kr. er 17.746 kr. Tæt på de 17.718 kr., som jeg fik fratrukket.

Skatteydere med en stor trækprocent får således et større personfradrag end mindre lønnede.

Tak for alle svarene og god weekend. 



Neslein
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis