Ny ventilation i badeværelse

Hej. 
Jeg vil have skiftet min ventilation i badeværelset fordi den jeg har nu er for dårlig. Jeg synes ikke rigtig det gør nogen forskel om den er tændt eller slukket, hele rummet dugger til så snart brugseren har kørt i et par minutter. 
Ventilatoren sidder i loftet via et 100mm flexrør. Der er ca. 70 cm. Fra røret til det fri. Der er et ret lille badeværelse på 5 kvm. Hvad skal jeg gå efter for at få en ventilator med masser af sug? 
Mvh Nis
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
er der mulighed for at den luft, der bliver suget ud, bliver erstattet med tilsvarende frisk luft f.eks. ved en sprække under døren? Ellers bliver fugten ikke fjernet.

fase
Hvis ventilatoren ændrer lyd, hvis du åbner eller lukker døren til badeværelset, er ventilationen i vinduerne ikke nok.
En almindelig ventilator til bad af typen med propel er rigtig god til at flytte store mængder luft. Men den er elendig til at lave et egentligt sug. Med andre ord den virker ikke ordentligt, hvis der er en trykforskel. Hvis trykforskellen er for stor begynder luften at løbe tilbage imellem bladene. Det giver en brummende lyd.

En anden type er dem med centrifugal-blæser. De bliver stort set altid brugt i ventilationsanlæg, da luften skal igennem lange rør, hvor der ikke kan undgås en større trykforskel. De giver lidt mindre luft end den almindelige aksiale med propel, til gengæld kan de meget bedre klare en trykforskel. De går op i omdrejninger, hvis de ikke kan flytte luften. Det kender man, når man holder hånden for en støvsuger, som alle bruger centrifugaltypen.

Jeg mener ikke at du skal ændre til en centrifugal-blæser til 70 cm rør, men du skal være påpasselig med at den får luft nok.

Jeg mener ikke at du skal ændre til en centrifugal-blæser til 70 cm rør, men du skal være påpasselig med at den får luft nok.
Du mener sikkert  et 70 mm rør   

fase
Jeg refererer til trådstarters information om at røret er 70 cm langt.

Røret er 100 mm i diameter. Hvis man har et rør der er mindre end det, vil det være en udfordring for en aksialventilator at få 50-100 kbm igennem per time. De ventilatorer der sælges til badeværelser, er derfor sjældent under 100 mm i diameter.
Annonce
Jeg har købt en ny ventilator med stor kapacitet og så holder jeg øje med om den har bedre effekt hvis f.eks. døren er lidt åben mens den er i brug. 
Tak for hjælpen. 

 


Jeg ser vist ingen information om hvor længe din ventilator kører i forbindelse med f.eks. badning.
Jo mindre dit badeværelse er, jo længere og varmere du bader, jo mere fugt skal der fjernes. Hvis det er lukket bruserum (f.eks. med glasdør der lukkes efter bad) jo sværere er det for ventilatoren at fjerne fugten, specielt hvis den ikke sidder inde i bruseaflukket. Sidder den tæt ved ventilen i vinduet, og du aflukker bruseafsnittet, så er det heller ikke let at få fjernet fugten.
Prøv at sætte et billigt hygrometer op i rummet, og sørg så vidt muligt for flow igennem så meget af rummet som muligt.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis