buffertank vs. VVB

Jeg er (stadig) lidt i vildrede med vores pillefyr varmesetup. Jeg er nemlig træt af lejlighedsvise kolde bade, særligt hvis et af børnene har et natteligt uheld. 

Jeg har et pillefyr, som fungerer som centralvarmeanlæg også. Det er koblet til en kombivarmtvandsbeholder, som virker som buffertank til hele anlægget. Dvs. fyret varmer vandet til 70 grader, og buffertanken sender det ud i rummene som gulvvarme. Når temp rammer 20 grader starter fyret igen. So far so good. Jeg kan skrue på cirkulationen ift hvor hurtigt der skal frigives fra VVB. For stor cirkulation, for koldt vand. For lille cirkulation, for mange tænd/sluk (eller ligefrem overophedninger i den lille mængde vand der ellers er i systemet).

Men det er jo frustrerende, at opleve at der er lunkent/koldt vand, hvis der samtidigt er koldt udenfor. Jeg overvejer derfor alle mulige og umulige løsninger. Dét, der virkelig frustrerer mig, er dog, at jeg ikke kan finde god, professionel hjælp til dette. Enten forsøger de at sælge mig en dyr, ny løsning (eks. luft vand pumpe, som jeg ikke er interesseret i, da jeg muligvis kan kobles på fjernvarme i fremtiden og vil holde mulighederne åbne), eller også har de ikke tid / kompetence.

Er der nogen, der kan anbefale en varmemester - eller fortælle mig, hvilken profession, jeg skal have fat i - som jeg kan betale for et par timers kortlægning, gennemgang og instruktion i mit system på denne side af julen? For ja, jeg kan pt slet ikke overskue 7 dages julerejse med et jeg-forstår-det-ikke-varmesystem ladt tilbage. 
 
Alternativt, forslag til om det er smart med både en VVB til centralvarme + en til varmt brugsvand. Det modtages også gerne.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes ikke dit setup giver nogen mening.
Normalt skal der sikres en returtemperatur til pillefyret på mindst 50o, så ingen grund til at have så lav returtemperatur fra “bufferbeholderen”.
Hvilken opbygning har du på gulvvarmen - er der blandeshunt og pumpe?

Søren O
Dit nuværende varme setup lyder temmelig atypisk.
Ud fra det du skriver tolkes det at pille fyret styrer temperaturen i din bufferbeholder 20°-70°, hvad er meget atypisk.
Ligeledes tolkes det at dit gulvvarme fungerer uden shunt, hvad er meget atypisk.
Normalt/generelt siger man at pille fyr ikke skal kører under 60°.
Normalt/generelt går man ikke over 55°-60° for varmt vand, da det øger kalk udskældning væsentlig ved 70°. 

Hvilken type/fabrikat pille fyr har du?
Hvilken type/fabrikat og størrelse kombivarmtvandsbeholder har du?
En vvb har ikke kapacitet til at virke som buffertank med mindre den er på flere 1000 liter. Men du kan installere en akutank som buffertank. Alternativt få monteret en 3-vejs motorventil (vvb-prioriterin).
GSH skrev den 04-11-2022 11:41:56

Dit nuværende varme setup lyder temmelig atypisk.
Ud fra det du skriver tolkes det at pille fyret styrer temperaturen i din bufferbeholder 20°-70°, hvad er meget atypisk.
Ligeledes tolkes det at dit gulvvarme fungerer uden shunt, hvad er meget atypisk.
Normalt/generelt siger man at pille fyr ikke skal kører under 60°.
Normalt/generelt går man ikke over 55°-60° for varmt vand, da det øger kalk udskældning væsentlig ved 70°.

Hvilken type/fabrikat pille fyr har du?
Hvilken type/fabrikat og størrelse kombivarmtvandsbeholder har du?

 Fyr er en pilleovn, som er husets eneste varmekilde. Str er jeg pas på. Må tjekke ift kwh

Vvb er metro 110 l med el patron.

Gulvvarme har pumpe og shunt.

Men det atypiske ligger jo i, at jeg cykler op og ned i temp ml 20-70 grader, hvor jeg gerne vil have en mere stabil temperatur til varme og vand 
Hvorfor starter pilleovnen først ved 20°?
Kan du ikke hæve de 20° væsentlig?
Det vil selvfølgeligt give flere start/stop, men hvad er bedst "pest eller kolera".

Hvor stort er dit hus eller opvarmningsareal har du?
Har du tung, beton gulvvarme, eller let gulvvarme, uden beton?

Den største buffer man kan få er betonen for gulvvarme.
Et hus med ca. 130 m2 gulvvarme (beton) svarer til en bufferbeholder på ca. 4m3 vand. 

At bruge Metro 110L som buffer er som ingen buffer i forhold til gulvvarme (beton).

Hvad styrer din gulvvarme?
Annonce
GSH skrev den 04-11-2022 13:22:50

Hvorfor starter pilleovnen først ved 20°?
Kan du ikke hæve de 20° væsentlig?
Det vil selvfølgeligt give flere start/stop, men hvad er bedst "pest eller kolera".

Hvor stort er dit hus eller opvarmningsareal har du?
Har du tung, beton gulvvarme, eller let gulvvarme, uden beton?

Den største buffer man kan få er betonen for gulvvarme.
Et hus med ca. 130 m2 gulvvarme (beton) svarer til en bufferbeholder på ca. 4m3 vand.

At bruge Metro 110L som buffer er som ingen buffer i forhold til gulvvarme (beton).

Hvad styrer din gulvvarme?

 Man kan ikke hæve den til over 20 grader for start. Ikke ifølge manual, men får service om en uges tid, så måske de kan. 

Let gulvvarme på ~100 kvm. Radiatorer på resten. 


Gulvvarme styres med termostater med temp, men de “kalder” ikke start på fyret. Det gør de 20 grader fremløb, og så er der jo lidt koldt.

Ift buffertank vil jeg gerne have buffer og vvb adskilt for ikke at planlægge bad 30-40 min i forvejen. Det er lidt svært i dagligdagen i en husstand med 4.

Hvilken fagmand skal man finde for at forstå, hvad jeg skal have ændret i systemet for at det virker?
Frank Chr. skrev den 04-11-2022 11:45:26

En vvb har ikke kapacitet til at virke som buffertank med mindre den er på flere 1000 liter. Men du kan installere en akutank som buffertank. Alternativt få monteret en 3-vejs motorventil (vvb-prioriterin).

 Præcis mit rationale: der må mangle en akkumulerings/buffer tank. 

Mon ikke “servicemanden” kan komme med en god løsning.
Hvis du er nødt til at have så store udsving på fyret, vil jeg foreslå at få en “motorventil” på din varmtvandsbeholder. Ventilen skal stoppe for cirkulation af radiatorvandet, så det varme brugsvand ikke afkøles unødigt.

Søren O
Søren O skrev den 04-11-2022 14:07:04

Mon ikke “servicemanden” kan komme med en god løsning.
Hvis du er nødt til at have så store udsving på fyret, vil jeg foreslå at få en “motorventil” på din varmtvandsbeholder. Ventilen skal stoppe for cirkulation af radiatorvandet, så det varme brugsvand ikke afkøles unødigt.

 Lyder som en fornuftig løsning. Ihverfald håber jeg han kan hjælpe selvom han kun skal servicere pillefyret. 

I mit næste liv vil jeg være vvser eller varmemester. De har så travlt, at de ikke engang vender retur… 
Altid rart om man til og starte med lige præcisere om det er et pillefyr eller en pilleovn man har. Så glem alt om hvad jeg skrev om en motorventil til styring af vvb og rumvarme - for det kan styringen i en pilleovn ikke honorerer.   
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis