Smuk moden dame (brændeovn)

Jeg har købt mit første hus :) en gammel landsbyskole fakrisk. Rundt omkring i stuerne står der smukke ældre ovne, som uden tvivl er en fryd for øjet, men hvis opvarmnings potentiale er mig ukendt. 

Kan sådan en ovn bruges til noget? Eller er den måske mest bare til pynt. Jeg tænker måske den har været til koks? 

Jeg håber at nogle kender til sådan en og kan give lidt info  
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan i al fald ikke fyre med koks i den kakkelovn.   
Tak for svar :) det havde jeg nu heller ikke tænkt mig! Men jeg er mest af alt interesseret i at vide om den kan bruges til at varme op eller op den er helt ineffektiv:) 
Mit bud er virkningsgraden i bedste fald ligger på omkring 40% - men den kan helt sikkert varme. Ps. Få tjekket skorstenen inden du tænder op. 
Er dit hus fredet? Hvis ikke skal dine brændeovne skiftes inden for en tidsfrist på 12 måneder fra overtagelsesdatoen. Ellers må du ikke fyre i dem.

Søren O
Jeg har en lignende, dog med 3 luger. Aske skuffe - Nederste luft ( primær luft ) og øverste luft ( sekundær luft ) Og denne bruges også til indfyring.
Jeg købte den brugt i 1984 og den havde tidligere været monteret med det man kalder potfyr Det er en lille rende hvor der kommer petroleum i fra en beholder på væggen. 
Jeg har haft meget fornøjelse af den dengang man måtte fyre med futurex. Det er et koks lignende produkt. Med helt lukkede luft rondeller kunne den holde glød i 24 - 30 timer. Glemte vi at lukke for luft efter optænding kunne den blive helt rødglødende. Vi har da præsteret at jage gæster ud fordi det var for varmt. 
Hvis man fyrer med træ så skal der fyres ofte. 
Den øverste del har i øvrigt sådan en "kontrakanal" Det vil sige at røgen går op og ned igen før det fiser ud i skorsten. 
Jeg har fået at vide fra skorstensfejer at den ikke kan godkendes ANDRE STEDER hvis det ikke er til fredede bygninger.
Men måske er der kommet skærpede bestemmelser. 
Skal du skille den ad kan du simpelthen pille den fra hinanden i stumper fra toppen af. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
De nye regler trådte i kraft 1. august 2021, så er brændeovnen fra før 2003 må den kun bruges i op til 12 måneder efter ejerskifte.

Søren O
Ok så er min fredet lidt endnu. Jeg har dog pillet den og sat ud i værkstedet ( kun på lager ) Vi har ret billig fjrernvarme, så jeg gider ikke at fyre med træ nu da futurex ikke kan købes mere. Heller ikke i Tyskland. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Søren O skrev den 03-11-2022 23:43:09

De nye regler trådte i kraft 1. august 2021, så er brændeovnen fra før 2003 må den kun bruges i op til 12 måneder efter ejerskifte.

Der er dog en række undtagelser fra lovens omfang, specielt den sidstnævnte, den med produceret før 1920, kan være relevant. Jeg forsøgte, men kunne ikke finde hints om hvornår type 2212 G er produceret. Måske en skorstensfejer har adgang til relevante data.

Undtsgelserne: Følgende ovne og pejse er undtaget fra ejerskifteordningen: Kakkelovne, masseovne, pillefyr, halmfyr, åbne ildsteder/pejse, brændekedler, brændekomfurer opbygget på stedet, Indmurede pejseindsatse, hvor udskiftning eller nedlæggelse kræver væsentlige konstruktionsmæssige ændringer omkring fyringsanlægget, brændeovne og pejseindsatse i fredede bygninger samt antikke brændeovne produceret før 1920.

Men en flot ovn er det.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis