Svømmende gulv: Hvordan er opbygningen nedenunder?

Hej! Jeg tror, at dette er en rimelig standard tømrer-sag, men jeg har ikke kunnet finde svar:

Jeg skal lave et svømmende gulv, som jeg lægger ovenpå 5cm isolering + spånplader. Det skal fylde så lidt som muligt i højden, så jeg tænker, at 12mm spånplade er løsningen.

Men hvordan under spånpladen? Spånpladerne skal hvile på noget træ, som isoleringen ligger ind imellem. Men hvor tæt skal dette træ ligge for at spånpladerne ikke buer nedad?

Mange tak!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du blander 2 forskellige systemer. 
Svømmende gulv kan være spånplade  22 mm tyk som direkte oven på trykfast isolering. Det kan være f.eks. 350 mm eps S250. Hvor de 250 står for trykstyrke.
Det andet er gulv på strøer med isolering imellem. Her vil jeg tro at 12 mm spånplade er for tyndt. Ved 22 mm spånplade bruger jeg 600 mm afstand. 
Her er monterings anvisning på gulvspån på strøer LINK 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 02-11-2022 16:57:03

Du blander 2 forskellige systemer.
Svømmende gulv kan være spånplade  22 mm tyk som direkte oven på trykfast isolering. Det kan være f.eks. 350 mm eps S250. Hvor de 250 står for trykstyrke.
Det andet er gulv på strøer med isolering imellem. Her vil jeg tro at 12 mm spånplade er for tyndt. Ved 22 mm spånplade bruger jeg 600 mm afstand.
Her er monterings anvisning på gulvspån på strøer LINK 

Aha tak for opklaringen! Jamen jeg kan sige, at min oprindelige tanke var at lægge gulv ovenpå trykfast isolering. Jeg har allerede lagt isoleringen - 5cm foamglas, som sagtens kan bære et gulv. Og dernæst har jeg lagt et parketunderlag, hvorpå det var meningen at gulvet skulle lægges. (se vedhæftede billeder)

MEN problemet er at man meget tydeligt kan høre, at isoleringsblokkene ligger og gnider op af hinanden, når man går på det. Så jeg havde tænkt, at jeg ville skære ud i isolerings-blokkene og lægge strøer i en passende afstand og så lægge en spånplade + parketunderlag + gulv. Så undgår jeg, at der lægges vægt direkte på isoleringen, og så slipper jeg for at høre på, at det gnider og knirker.

Alternativt har jeg tænkt, at jeg kan smøre fliseklæb mellem alle blokkene, så de hænger sammen som én samlet flade. Lige nu ligger de frit og kan derfor bevæge sig op af hinanden. Men spørgsmålet er om lyden af blokkene vil stoppe, hvis  de klæbes sammen til én samlet flade. Men det er bare et djævelens ekstraarbejde at skulle pille det hele op igen, skære til så der er plads til klæb på alle sider og lægge ned igen. Og samtidig sørge for, at det forbliver 100% plant.
hvis du kan høre gnidningerne efter der er lagt gulv , er det pga at afretningen under isolering ikke er lavet godt nok
Jeg kender ikke produktet, men hvis det er trykstærkt nok, tyder noget på det må være gået galt andetsteds i konstruktionen.
Hvad er der under din isolering? 
Derudover lyder det altså også som værende opbygningen der er gal, er der intet afstivende eller trykfordelende? 
Som Erik fint henviser til er løsningen beskrevet, hvis det kunne laves ordentligt tyndere og billigste, var det nok beskrevet..
Det lyder som om du må i tænke-/læseboks🙂

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Tak for svar :) underlaget under isoleringen er i orden. Det er beton, som er fuldstændig plan.

Jeg tror helt klart at problemet er at de enkelte blokke isoleringen kan bevæge sig op af hinanden, hvilket høres når man træder ned.

Jeg vil pille parketunderlaget af igen og klæbe blokkene sammen på et mindre område og undersøge, om det er løsningen. Forhåbentlig kan jeg helt undgå strøer og spånplader.

Jeg melder tilbage hvad jeg finder ud af, så fremtidige folk med samme problem kan få et svar :)
Hvis isoleringspladerne bevæger sig når man træder på dem må det være fordi betonen ikke er plan. At lime stykkerne sammen vil ikke kunne holde på sigt.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis