Hvordan forbinde to bygninger med centralvarme?

Hej

Jeg er ved at bygge en garage/kontor på 50 m2 og er ved at finde ud af hvordan jeg varmer det op på billigste og smarteste måde.

Oprindeligt havde jeg tænkt varmepumpe, men efter som el-prisen er høj, og at jeg ikke har noget rigtig godt sted at sætte ude-delen, så er jeg begyndt at se på mulighederne for at koble den nye bygning til min centralvarme i huset (fjernvarme).

Her har jeg fundet frem til et præ-isoleret pex-rør https://www.hedestoker.dk/6218-calpex-plus-prae-isoleret-fjernvarmeroer-dobbelt-6bar.html
Så langt så godt, men udfordringen kommer ifm. indføringen til huset. Her vil jeg helst lave en tilslutning gennem ydervæggen, i stil med det man gør ved fjernvarmen. Altså et skab der sættes på væggen fx. https://www.tji.dk/index.php/produkter-til-fjernvarmeprodukter/indfoeringsskabe/
Men, jeg kan simpelthen ikke finde nogen steder hvor man kan købe et sådan skab, hvilket er mærkeligt, men måske noget med at det normalt kun er fjernvarmen der bruger det?

Jeg er interesseret i at høre hvad andre GDS'ere har gjort i lignende tilfælde. Hvordan har I etableret forbindelse med vandbåren varme mellem to bygninger?

Jeg kan se, at ovennævnte rørsystem har en bøjning* der kan bruges til husindføring, men det er en grotesk dyr løsning, og stadig vil jeg have et problem med et blottet rør ude som skal dækkes ind i et skab eller lignende 
https://www.hedestoker.dk/7515-husindfoerings-boejning-90-grader-til-calpex-plus-fjernvarme-roer-dobbelt-varme.html 

Er der ting jeg skal være opmærksom på, ved en sådan løsning?

På forhånd tak for input

Anders

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu skriver du centralvarme (fjernvarme) ?!
Har du direkte eller indirekte fjernvarme?
Er det tilkobling til dit centralvarmesystem eller vil du også have fjernvarme, incl. måler mv. i din nye bygning?

Hvis du fører centralvarme rør over i din nye bygning hvad/hvorfor så skab?

Hvorfor vil du have dyr 90° bøjning når du kan bukke de præ-isoleret pex-rør med en vis radius?

Normalt vil man bare lægge præ-isoleret pex-rør og så fører det eller/de ned/op fra/til gulvniveau i en bue.
Som GSH skriver så er rørene fra vores pillefyr i garagen bare gravet ind under soklen og i en bue op der hvor vi ville ha dem. Buen /rundinge  skal være rigelig stor så går det nemmere.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Du hugger op indenfor i gulvet hvor du vil have denne dobbelt præisolerede rør op. Så kommer de nedefra  -  under sokkel og op i hullet i gulvet.
Vil du have det udendørs så laver du rør igennem muren og tilslutter det normalt med en vinkelbøjning. Derefter laver du et pænt skal uden om med isolering enden i. 
Det er det samme som de "fine" (jeg mener grimme) indførings skabe som fjernvarme selskaber bruger. 
På dit LINk til de skabe står der en pris nederst i tabellen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis du absolut vil have et skab til dine fjernvarmerør, så prøv da at kontakte Tjæreborg Industri. De holder til i Tjæreborg (ved Esbjerg).

Søren O
Mange tank for jeres input, som hjælper mig videre!

Det med at gå ind under soklen og op gennem gulvet er ikke let pga. "logistikken" indenfor, så derfor vil jeg gå ind gennem muren udefra. I garagen er det ikke et problem at gøre det på den måde, så der vil jeg benytte mig af det.

Umiddelbart tænker jeg nu at gå op ad muren ved huset med det isolerede varmepex-rør, sætte en vinkel og gå ind gennem muren. Dernæst vil jeg dække røret udvendigt med en trækasse (der er en træterrasse i forvejen, så vil måske passe meget godt) og så isolere den. Alternativt må jeg skrive til Tjæreborg og høre om jeg som privatperson kan købe et skab. 

Du bør isolere skabet på en måde så varmen igennem muren fra huset kan hjælpe lidt på at dine vinkler m.m. ikke fryser. Jeg er godt klar over at det ikke sker ved varmeforbrug i garage, men hvis der i en periode ikke er forbrug ( termostat lukket ell.a. Så kan rørene fryse. 
Altså isolere godt foran, på sider, op og ned. Medens der ikke behøver isolering ind imod muren. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis