Ekspanderende fugebånd

GodeVen
GodeVen
421 5220
I forbindelse med udskiftning af en dør, har jeg kikket på ekspanderende fugebånd. Da jeg ikke har noget erfaring med det, prøvede jeg at lave en testopstilling med 10 mm mellemrum, og startede med det billigste fugebånd jeg kunne finde (Biltema Tætningsbånd 3-15 mm, 10m 60kr). I løbet af natten udvidede det sig fint og fyldte hele mellemrummet. Men når jeg skubber til det med en finger, bevæger det sig modsat klistersiden.

Er der nogen der har erfaring med ekspanderende fugebånd, af andre fabrikater, der kan svare på nogle af følgende spørgsmål
  • Er det fordi jeg er er utålmodig, og ikke har ventet længe nok?
  • Har andre fabrikater (Dafa Flex, Dafa Illmod, Casco) ikke den typer problemer?
  • Har de andre klæber på begge sider?
  • Dur det ikke til malet træ på begge sider, men skal være en ru sten på den ene side?
  • Skal man accepteret at fugen kun sidder fast på en side?
  • Må man male fugen?
  • Er det den hurtige håndværkers løsning, burde jeg bruge en traditionel fuge?
Jeg synes at det kan være svært at få en pæn fuge, så fugebånd er en tiltalende løsning.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kolding75
Kolding75
480 6000
Expanderende fugebånd er i mine øjne en midlertidig løsning, der før eller siden skal erstattes af en polymerfuge, og så kan man lige så godt gøre det ordentligt fra start.

Hellere leje end at bo på gaden.
GodeVen
GodeVen Trådstarter
421 5220
Alle de steder jeg har fundet noget om fugning af vinduer nævnes ekspansionsfugen. Men jeg synes at alle vinduer jeg ser, er fuget med traditionel elastisk fuge.
AllanE
AllanE
2214 2650
Jeg har lige fået skiftet vinduer i hytten og brugte et tømrerfirma, som ikke laver andet end vinduer. De anbefalede alm. fuge, men gav udtryk for at det er et religions-spørgsmål.
Men den vigtigste pointe fra ham var, at fugebånd trækker sig en smule (længden), så der er risiko for, at de ikke slutter ordenligt tæt i samlingerne/hjørnerne. Derfor skal man lave dem en anelse for lange, hvilket er meget svært at styre. Derudover oplevede han problemer med garantien fra visse vinduesproducenter, hvis fugen ikke er 100% i orden.

Mvh. AllanE
Annonce
lyhne1
lyhne1
1562 4700

• Er det fordi jeg er er utålmodig, og ikke har ventet længe nok?
Nej, det vil sidde "løst"
  • Har andre fabrikater (Dafa Flex, Dafa Illmod, Casco) ikke den typer problemer?
Jo, det tror jeg er der samme
  • Har de andre klæber på begge sider?
Nej, ikke mig bekendt
  • Dur det ikke til malet træ på begge sider, men skal være en ru sten på den ene side?
Det er til begge dele
  • Skal man accepteret at fugen kun sidder fast på en side?
Jep
  • Må man male fugen?
Nej, formentlig ikke
  • Er det den hurtige håndværkers løsning, burde jeg bruge en traditionel fuge?
Jeg ser også oftest fugebund og fugemasse benyttet.. 
Jeg synes at det kan være svært at få en pæn fuge, så fugebånd er en tiltalende løsning.
Jeg har tit tænkt på at købe et par billige tuber fugemasse, og øve mig..
Ellers synes jeg det gør det meget lettere, hvis du sætter malertape på begge sider, så er der lidt at svine på, som bare trækkes af bagefter. 

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07 Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Populært lige nu

1. Tænder når strømmen er billigst
    Grøn energi og sparetips (læst 2187 gange)
  2. Hvilken VVS´er har ret?
    Lav-Hus (læst 562 gange)
  3. Kun halvdelen af komfuret virker
    Hårde hvidevarer (læst 501 gange)
  4. Stavvibrator hvor stor?
    Lav-Hus (læst 253 gange)
  5. Træk fra fodpaneler fra krybekælderen
    Lav-Hus (læst 275 gange)
  6. Køb af label maker
    Gadgets & dimser (læst 468 gange)
  7. Fjerne rust på file.
    Værktøj og maskiner (læst 280 gange)